دینا / آیین دادرسی / آیین دادرسی مدنی / امضای سند عادی

امضای سند عادی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله به بررسی سند عادی ، انواع سند عادی و ارزش و اعتبار امضای سند عادی می پردازیم .

 

سند در لغت به معنای " آنچه بدان اعتماد کنند " آمده است ؛ اما در اصطلاح حقوقی سند عبارت است از " هر نوشته که در مقام دعوا یا دفاع قابل استناد می باشد " . بر اساس قانون ، سند یکی از مهم ترین ادله اثبات دعوا می باشد و به همین دلیل نقش مهمی در رسیدگی به پرونده ها در دادگاه ها ایفا می کند . بر اساس قانون مدنی ، سند را می توان به دو دسته اسناد عادی و اسناد رسمی تقسیم بندی کرد که با یکدیگر متفاوت بوده و آثار خاص خود را دارند . اینکه سند رسمی چیست و توان اجرایی و اثباتی سند رسمی چقدر است را قبلا در مقاله های مجزا بررسی نمودیم . اما در این مقاله قصد داریم به بررسی ارکان سند عادی بپردازیم که همان امضای سند عادی می باشد . بنابراین ، ابتدا به توضیح مختصری پیرامون مفهوم سند عادی و انواع سند عادی می پردازیم و در ادامه اعتبار و ارزش امضای سند عادی را بررسی می کنیم .

مفهوم سند عادی

بر اساس ماده 1293 قانون مدنی ، " هرگاه سند به وسیله یکی از مامورین رسمی تنظیم اسناد تهیه شده ؛ لیکن مامور صلاحیت تنظیم آن سند را نداشته و یا رعایت ترتیبات مقرره قانونی را در تنظیم سند نکرده نکرده باشد ، سند مزبور در صورتی که دارای امضاء یا مهر طرف مقابل باشد ، عادی است " . از سوی دیگر ، در ماده 1289 قانون مدنی چنین آمده است : " غیر از اسناد مزکوره در ماده 1287 سایر اسناد ، عادی است " . در نتیجه ، حتی سندی که یکی از ارکان سند رسمی را نداشته باشد ، اما علی القاعده دارای امضاء ، مهر یا اثر انگشت طرف ( منتسب الیه ) باشد ، عادی است . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اینکه سند عادی چیست کلیک کنید .

انواع سند عادی

ویژگی اسناد عادی در برابر اسناد رسمی این است که آن اسناد هر یک یا هیچ یک از ارکان سند رسمی را ندارد ؛ اما علی القاعده دارای مهر ، امضاء یا اثر انگشت منتسب الیه است . بنابراین ، فیش پرداخت وجهی به حساب بانکی شخصی ، قولنامه ، مبایعه نامه ، فاکتور خرید و فروش کالایی ، رسید عادی دریافت وجه یا مال ، بیمه نامه ، تقسیم نامه عادی ، توافق نامه عادی و ... را در بر می گیرد . بنابراین ، با توجه به تعریفی که از اسناد عادی ارائه شده است ، این اسناد عادی نه تنها شمارش شدنی و قابل شمارش نیستند ، بلکه دسته بندی دقیق و جامعی را هم نمی توان ارائه داد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اینکه انواع سند عادی کدامند کلیک کنید .

امضای سند عادی

در قسمت قبل به بررسی سند عادی و تفاوت سند عادی با سند رسمی پرداختیم . اما در این قسمت قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که ارکان سند عادی چیست ؟ بر اساس قانون ، مهم ترین رکن سند عادی ، امضای سند عادی می باشد . اما در پاسخ به این سوال که ارزش و اعتبار امضای سند عادی چیست و امضای سند عادی چگونه است ، ذیلا توضیح خواهیم داد :

 امضای سند معمولا در خود سند و ذیل آن تنظیم می شود . امضای سند عادی به مفهوم اعم ، هرگونه علامت انحصاری شخصی است که زیر متن نوشته توسط او به عمل آید ؛ بنابراین ، می تواند به وسیله دست در سند ترسیم شده ( امضای سند عادی به مفهوم اخص ) و یا به وسیله دیگری نقش بسته شود و منحصرا مهر یا اثر انگشت باشد . اگر چه امضاء ، مهر یا اثر انگشت ، رکن سند عادی است ، اما قانونگذار در مواردی نوشته بدون امضا را نیز سند دانسته است ؛ مانند دفاتر تجاری شخص تاجر یا بازرگان که در قانون تجارت پیش بینی شده است . در غیر مواردی که قانون استثنا کرده است ، امضای منتسب الیه ( یا حسب مورد ، مهر و اثر انگشت ) ، رکن سند عادی است . در نتیجه ، با لحاظ این استثناء ، هر نوشته درخور استنادی که هر یک از شرایط سند رسمی را نداشته باشد اما دارای امضای منتسب الیه باشد ، نوعی سند عادی محسوب می شود . برای مشاهده تفاوت سند رسمی و سند عادی کلیک کنید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ارزش امضای سند عادی به کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون ارزش امضای سند عادی​​​ پاسخ دهند .