دینا / کیفری / سایر موضوعات کیفری / ورود غیرمجاز به ملک دیگری

ورود غیرمجاز به ملک دیگری

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

ورود غیرمجاز به ملک دیگری یا ورود به عنف به منزل دیگران یا اماکن خصوصی و محل کار افراد، جرم بوده و مرتکب را با مجازات این امر، که رفع تجاوز و حبس است، روبرو خواهد کرد. مقصود از ورود غیرمجاز یا ورود به عنف، این است که شخصی با زور و قهر و غلبه، وارد ملک یا منزل یا محل کار شخصی دیگر شود یا در ورود بدون زور، به تذکر مالک برای خروج از ملک، وقعی ننهد؛ در چنین شرایطی، جرم ورود غیرمجاز به ملک دیگری یا ورود به عنف به منزل دیگران، محقق می گردد.

 

ماده 22 قانون اساسی، حیثیت، جان‏، مال، حقوق‏، مسکن‏ و شغل‏ اشخاص‏ را از هرگونه تعرض‏ مصون‏ می داند؛ مگر در مواردی‏ که‏ قانون‏ تجویز کند. با توجه به اینکه قانون اساسی، قانون مادر در کشور ما است، می توان به اهمیت و ضرورت حفظ حریم مسکن افراد پی برد. موضوع احترام به حریم شخصی افراد و عدم ورود غیرمجاز به منزل دیگری، در قانون مجازات اسلامی نیز تعریف شده و هرگونه ورود به عنف به حریم شخصی دیگری، جرم انگاری شده است. 

اما گاهی دیده شده که افرادی با مقاصد و نیات گوناگون، اقدام به شکستن این حریم کرده اند و به صورت غیرمجاز، وارد ملک و منزل دیگری شده اند. قانون گذار، با توجه به اهمیتی که برای مرزهای فردی قائل است، برای مرتکبین این عمل، مقرراتی را وضع کرده است و با در نظر گرفتن مجازات برای آن ها در صدد جلوگیری از این عمل ناپسند است. اما، این مجازات، تنها در صورتی اعمال خواهد شد که عناصر قانونی جرم ورود به عنف یا ورود غیرمجاز به ملک دیگری، وجود داشته باشد.

از این رو، در مقاله حاضر، قصد داریم، بررسی کنیم که ورود غیرمجاز به ملک دیگری جرم است یا خیر و مجازات ورود به عنف به ملک دیگران چه می باشد؛ سپس، در خصوص ورود بدون اجازه موجر به منزل اجاره ای به منزل دیگران، محل کار و باغ توضیح داده و بگوییم که مجازات ورود به منزل چیست.

ورود غیر قانونی به ملک دیگری

ورود غیر قانونی به ملک دیگری، جرم بوده و برای مرتکب آن، مجازات در پی خواهد داشت. برای تعریف و بررسی حقوقی جرم ورود غیر قانونی به ملک دیگری، باید به قانون مجازات، بخش تعزیرات، مراجعه کرد. قانون گذار در ماده 691 قانون مجازات اسلامی، در این خصوص، مقرر می دارد:

" هر کس به قهر و غلبه، داخل ملکی شود که در تصرف دیگری است، اعم از آنکه محصور باشد یا نباشد یا در ابتدای ورود، به قهر و غلبه نبوده ولی بعد از اخطار متصرف به قهر و غلبه مانده باشد، علاوه بر رفع تجاوز...." مجازات می گردد.

با توجه به این ماده می توان گفت که ورود غیرمجاز به ملک دیگری و اماکن خصوصی، می تواند، از همان ابتدا، با زور و قهر و غلبه صورت گیرد یا می تواند، بدون زور و قهر و غلبه و صرفا با عدم توجه به اخطار مالک ملک و اماکن خصوصی و استنکاف ورود کننده از خروج از ملک، محقق شود که در هر صورت، برای وارد شونده، مجازات در پی خواهد داشت که در ادامه، با مراجعه به قانون مجازات، خواهیم گفت مجازات ورود به عنف منزل دیگران یا ورود غیرمجاز به منزل دیگری و اماکن خصوصی چیست.

مجازات جرم ورود غیرمجاز به ملک دیگری

پس از توضیح در خصوص جرم ورود غیرمجاز و ورود به عنف به ملک دیگران، در این بخش از مقاله، قصد داریم درباره مجازات این جرم، از منظر قانون مجازات اسلامی، صحبت کنیم. برای بررسی مجازات جرم ورود غیرمجاز به ملک دیگری، باید، قسمت آخر ماده 691 قانون مجازات اسلامی را بررسی کنیم. قسمت آخر این ماده مقرر می دارد:

مرتکب جرم ورود به عنف یا ورود غیرمجاز به ملک دیگری و اماکن خصوصی، "علاوه بر رفع تجاوز، حسب مورد، به یک تا شش ماه حبس، محکوم می‌ شود. هر گاه مرتکبین، ‌دو نفر یا بیشتر بوده و لااقل یکی از آن ها، حامل سلاح باشد، به حبس از یک تا سه سال محکوم خواهند شد." بر اساس این ماده، مجازات جرم ورود غیرمجاز به ملک دیگری، عبارت است از:

رفع تجاوز

حبس از یک ماه تا شش ماه 

حبس از یک سال تا سه سال، در مواردی که تعداد مرتکبین، بیشتر از یک نفر باشد و یکی یا همه آن ها، هنگام ارتکاب جرم، سلاح داشته باشند. علاقمندان به کسب اطلاعات در خصوص نحوه اثبات جرم ورود به عنف می توانند، نسبت به مطالعه مقاله زیر اقدام کنند.

ورود بی اجازه موجر به ملک اجاره ای

یکی از عمده ترین سوالات در زمینه ورود به عنف، مربوط به موضوع ورود بی اجازه موجر به ملک اجاره ای است؛ به این ترتیب که وقتی موجر ملکی را به اجاره داده است، آیا می تواند بدون اجازه وارد آن شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که؛

 اگرچه موجر، مالک ملک محسوب می شود، اما نظر به اینکه با توجه به قرارداد اجاره، اجازه استفاده از ملک را برای مدتی معین، به مستاجر داده است، نمی تواند بدون اجازه مستاجر، وارد ملک شود. اما اگر موجر قصد داشته باشد ملک را بفروشد و بخواهد آن را به مشتری نشان دهد و مستاجر مانع از ورود موجر به ملک شود، صرفا در شرایطی که این امر، پیش از این در قرارداد، شرط شده باشد، موجر می تواند اقدام به شکایت حقوقی کرده و بعد از بررسی قضایی و صدور رای، با دستور قاضی و حضور مامور، همراه مشتریان خود، برای بازدید از ملک، اقدام نماید.

در هر صورت، هیچ کس، با این توجیه که مستاجر، مالک اصلی ملک نیست و مالک منافع است، حق و اجازه ورود به عنف یا ورود غیر قانونی و غیرمجاز به منزل مستاجر را نداشته و در صورت انجام این امر، مستفاد از ماده 694 قانون مجازات اسلامی، بخش تعزیرات، با مجازات حبس روبرو خواهد شد.

 

ورود غیرمجاز به منزل

در بخش های قبل، جرم ورود غیرمجاز به ملک دیگری، اعم از اینکه محصور باشد یا نباشد را بررسی کرده و گفتیم که مجازات آن چیست. در این بخش، قصد داریم، مساله ورود غیرمجاز به منزل دیگران مورد بررسی قرار دهیم.

برای بررسی جرم بودن یا نبودن ورود غیرمجاز به منزل، باید به ماده 694 قانون مجازات اسلامی، بخش تعزیرات، مراجعه کرد. این ماده، مقرر می دارد: "هر کس در منزل یا مسکن دیگری، به عنف یا تهدید وارد شود..."، مجازات خواهد شد.

بر اساس این ماده، متوجه می شویم که ورود با زور و قهر وغلبه و همچنین، ورود با تهدید به منزل و مسکن دیگران، جرم بوده و مرتکب را با مجازات های قانونی این جرم، روبرو خواهد کرد. در قسمت های بعدی، در خصوص مجازات این جرم، توضیح خواهیم داد. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تصرف عدوانی، می توانند، نسبت به مطالعه مقاله زیر اقدام کنند.

 

ورود غیرمجاز به محل کار

یکی از پرسش های رایج دیگر در بحث و مساله ورود به عنف و ورود غیرمجاز، در خصوص ورود غیرمجاز به محل کار است و اینگونه مطرح می گردد که آیا ورود غیرمجاز به محل کار دیگری نیز جرم است و مرتکب را با مجازات روبرو می کند یا خیر؟

در پاسخ به پرسش فوق الذکر باید گفت، با توجه به اینکه قانون گذار، در قانون مدنی، محل کار را محل زندگی و اقامتگاه قانونی فرد تلقی می کند و در آیین دادرسی نیز در صورت اطلاع نداشتن از محل دقیق سکونت، محل کار را محل اقامت تلقی کرده و ابلاغیه ها را به آن آدرس ارسال می نمایند و از آنجا که افراد، یا محل کار خود را خریده و مالک رسمی آن هستند یا محل کارشان را اجاره کرده و قانونا، مالک منافع آن می باشند، هیچکس حق ورود غیرمجاز به محل کار دیگری را ندارد، مگر به حکم قانون.

در صورتی که شخصی، بدون وجود حکم قانونی، به محل کار دیگری که ملک شخص است یا در اجاره شخص است وارد شود، مرتکب جرم شده و با مجازات رفع تجاوز و حبس، روبرو خواهد شد. در ادامه، در خصوص ورود غیرمجاز به باغ دیگران، توضیح خواهیم داد.

 

ورود بدون اجاره به باغ

در پی ورود بدون اجازه رهگذران به باغ کشاورز یا باغ دار، برای چیدن محصولات یا میوه های باغ، این پرسش مطرح می گردد که با توجه به اینکه باغ نیز ملک است و در مواردی حتی محصور نیز نیست، آیا چنانچه شخصی بدون اجازه به باغ دیگران وارد شود، مرتکب جرم شده و مجازات خواهد شد یا خیر؟

برای پاسخ به این پرسش و بررسی جرم بودن یا نبودن آن، باید به ماده 691 قانون مجازات اسلامی، مراجعه کرد، این ماده مقرر می دارد: "هر کس به قهر و غلبه، داخل ملکی شود که در تصرف دیگری است، اعم از آنکه محصور باشد یا نباشد یا در ابتدای ورود، به قهر و غلبه نبوده، ولی بعد از اخطار متصرف به قهر و غلبه مانده باشد، علاوه بر رفع تجاوز، حسب مورد، به یک تا شش ماه حبس، محکوم می‌ شود. هر گاه مرتکبین، ‌دو نفر یا بیشتر بوده و لااقل یکی از آن ها، حامل سلاح باشد، به حبس از یک تا سه سال محکوم خواهند شد."

بر اساس این ماده، می توان گفت که ورد به باغ دیگران، حتی اگر محصور نباشد، جرم بوده و مرتکب ورود بدون اجازه را با مجازاتی نظیر حبس و رفع تجاوز، روبرو خواهد کرد. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص آثار دعاوی تصرف می توانند، نسبت به مطالعه مقاله زیر که در قسمت بیشتر بخوانید مقاله با همین عنوان آمده، اقدام نمایند.

 

مجازات ورود به منزل

در قسمت های قبل، توضیح دادیم که ورود به عنف منزل دیگران یا وارد شدن با تهدید به مسکن دیگری، جرم بوده و برای مرتکب، مجازات در پی خواهد داشت. در این قسمت از مقاله، قصد داریم که درباره مجازات ورود به عنف منزل دیگران صحبت کرده و بگوییم که کدام ماده از قانون مجازات اسلامی، این مجازات را مطرح می نماید.

برای بررسی مجازات ورود به عنف منزل دیگران، باید به ماده 694 قانون مجازات اسلامی، بخش تعزیرات، اصلاحی سال 1399، بر مبنای قانون کاهش مجازات حبس تعزیری، مراجعه کرد. این ماده، در خصوص مجازات ورود به عنف منزل دیگران، مقرر می دارد: 

مرتکب ورود به عنف به منزل دیگران، یا وارد شونده با تهدید به مسکن دیگری، اعم از اجاره ای یا غیر اجاره ای، " به مجازات از سه ماه تا یک سال و شش ماه حبس محکوم خواهد شد و در صورتی‌ که مرتکبین، دو نفر یا بیشتر بوده و لااقل یکی از آن ها حامل سلاح باشد، به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم می‌ شوند."

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ورود غیرمجاز به ملک دیگری در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون ورود غیرمجاز به ملک دیگری پاسخ دهند.