دینا / خانواده / نفقه / نمونه دادخواست مطالبه نفقه معوقه زوجه

نمونه دادخواست مطالبه نفقه معوقه زوجه

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

مطالبه نفقه معوقه زوجه، با ثبت دادخواست، بر اساس نمونه دادخواست مطالبه نفقه معوقه زوجه، صورت می گیرد. نام، نام خانوادگی و آدرس خواهان و خوانده، همچنین، شرح دادخواست، مبنی بر اینکه شوهر، در گذشته، از پرداخت نفقه زوجه، امتناع می نموده، از موارد مندرج در نمونه دادخواست مطالبه نفقه معوقه زوجه می باشند.

 

 

بر اساس قانون مدنی، پرداخت نفقه زن، در عقد دائم، تکلیف مرد است و در صورت تمکین عام و خاص زن از وی، موظف به پرداخت آن، می باشد. البته، در صورتی که زن، عذر موجه عدم تمکین؛ نظیر عسر و حرج یا اعمال حق حبس داشته باشد، علی رغم عدم تمکین، همچنان، مستحق دریافت نفقه خواهد بود. نفقه زن، به دو دسته نفقه معوقه و حال، تقسیم می گردد و زوجه، تنها کسی است که به او، نفقه معوقه یا گذشته، تعلق می گیرد.

زمانی که مرد، از پرداخت نفقه زن، برای مدتی، خودداری کند، زن می تواند به دفاتر الکترونیک قضایی مراجعه نموده و با ثبت دادخواست مطالبه نفقه معوقه، از دادگاه صالح، صدور حکم در خصوص پرداخت نفقه گذشته خودش، را تقاضا نماید. طی کردن مراحل ثبت دادخواست نفقه معوقه، نیازمند داشتن یکی از مهم ترین مدارک این امر، یعنی، دادخواست مطالبه نفقه معوقه زوجه بوده که بر اساس نمونه های آن، تنظیم شده؛ بدون داشتن این مدرک و اطلاع از نحوه تکمیل آن، ثبت دادخواست و به تبع، رسیدگی و صدور حکم در خصوص مطالبه نفقه معوقه زوجه، امکان نخواهد داشت.

از این رو، در مقاله حاضر، قصد داریم بگوییم که مطالبه نفقه معوقه زوجه چیست و دادخواست این امر، شامل چه مواردی بوده و نحوه تکمیل آن، چگونه است؛ سپس، متن یک نمونه دادخواست مطالبه نفقه معوقه زوجه را ارائه کرده و فایل دانلود آن را در اختیار خوانندگان محترم قرار دهیم.

مطالبه نفقه معوقه زوجه

یکی از مهم ترین ویژگی های نفقه زن آن است که علاوه بر اینکه زوجه می تواند، نفقه حال حاضر خود را مطالبه نماید، مطالبه نفقه معوقه یا ایام گذشته نیز امکان پذیر است. نفقه معوقه زن، به نفقه ای گفته می شود که در گذشته، به او تعلق می گرفته؛ اما مرد، علی رغم وجود شرایط پرداخت نفقه به زوجه، همچون تمکین از سوی او، آن را نپرداخته است.

این ویژگی، خاص نفقه زوجه است و بنابراین، مطالبه نفقه معوقه، در خصوص نفقه فرزندان و سایر اقارب و اشخاص مستحق دریافت نفقه، پیش بینی نشده است. اما نکته مهمی که در خصوص مطالبه نفقه معوقه زوجه وجود دارد، آن است که بر اساس قانون مدنی، دریافت نفقه معوقه زوجه، تنها به شیوه حقوقی امکان پذیر است. یعنی اینکه زن، به دلیل اینکه در گذشته، نفقه دریافت نکرده است، نمی تواند از شوهرش به جرم ترک انفاق شکایت کیفری کند؛ چرا که شکایت ترک انفاق، صرفا در خصوص نفقه حال حاضر یا نفقه جاریه امکان پذیر می باشد.

مطالبه حقوقی نفقه معوقه، با ثبت دادخواست این امر، از جانب زن، امکان پذیر بوده که در ادامه، در خصوص چیستی این دادخواست و نحوه تکمیل آن، توضیح داده و پس از ارائه متن نمونه دادخواست مطالبه نفقه معوقه، فایل دانلود آن را در اختیار خوانندگان، قرار خواهیم داد. 

دادخواست مطالبه نفقه معوقه زوجه

بر اساس قانون و رویه قضایی، برای اینکه زن بتواند نفقه ایام گذشته خود را مطالبه نماید، نخست باید، دادخواستی به طرفیت شوهر، مبنی بر مطالبه نفقه ایام گذشته خود یا نفقه معوقه خود تنظیم نماید و آن را از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، به دادگاه صالح، ارسال کند.

هر نمونه دادخواست مطالبه نفقه معوقه زوجه، متشکل از ستون خواهان، خوانده، خواسته، دلایل و منضمات و ستون شرح خواسته می باشد و نحوه تکمیل آن، بدین صورت خواهد بود که زوجه یا نماینده قانونی او، اطلاعات هر ستون را باید، به طور دقیق، مقابل آن ذکر کنند. 

سپس، بعد از تکمیل فرم نمونه دادخواست، برای ارسال نمونه دادخواست مطالبه نفقه معوقه زوجه، زوجه یا نماینده قانونی او باید، به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده و دادخواست خود را برای رسیدگی و صدور حکم، از طریق این دفاتر، ثبت و به دادگاه صالح، ارسال کنند.

مرجع صالح رسیدگی به دادخواست مطالبه نفقه معوقه زوجه، بر اساس قانون حمایت خانواده، دادگاه خانواده می باشد. البته، ذکر این نکته ضروری است که دادگاه خانواده، در صورتی که نفقه معوقه زوجه بیشتر از بیست میلیون تومان باشد، صلاحیت رسیدگی دارد؛ در غیر این صورت، باید نخست، از طریق شوراهای حل اختلاف اقدام نمود.

نمونه دادخواست مطالبه نفقه معوقه زوجه

در قسمت قبل، به توضیحاتی پیرامون نحوه تکمیل نمونه دادخواست مطالبه نفقه معوقه زوجه پرداختیم؛ اما برای آشنایی بیشتر مخاطبان محترم، در ذیل، متن و فایل دانلود یک نمونه دادخواست مطالبه نفقه معوقه زوجه را ارائه خواهیم کرد: 

 

نمونه دادخواست مطالبه نفقه معوقه زوجه

خواهان: مشخصات هویتی و آدرس زوجه
خوانده: مشخصات هویتی و آدرس زوج
خواسته: صدور حکم بر پرداخت نفقه معوقه با جلب نظر کارشناس – هزینه دادرسی
دلایل و منضمات: استشهادیه – کپی مصدق عقدنامه- عندالزوم شهادت شهود
شرح خواسته:

ریاست محترم ............

با سلام

اینجانب .................. به موجب عقد نامه شماره ................... در تاریخ .................. به عقد دائم خوانده محترم، جناب آقای ................ فرزند ...................در آمدم و همواره، نسبت به ایشان، تمکین عام و خاص، داشته ام. اما، متاسفانه، علی رغم تمکین، ایشان، از تاریخ ................... تاکنون، به مدت .............. ماه است که از پرداخت نفقه به اینجانب استنکاف نموده اند. لذا از آن مرجع محترم، تقاضای صدور قرار ارجاع امر به کارشناسی، جهت تعیین میزان نفقه اینجانب و صدور حکم بر محکومیت خوانده به پرداخت نفقه ایام مذکور، مورد استدعا است.

 

علاقمندان به دانلود فایل نمونه دادخواست مطالبه نفقه معوقه زوجه، می توانند، از طریق لینک زیر، اقدام کنند.

 

نمونه دادخواست مطالبه نفقه معوقه زوجه
  • نویسنده: دینا
  • حجم: 342 KB
  • منبع: دینا

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نمونه دادخواست مطالبه نفقه معوقه زوجه در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نمونه دادخواست مطالبه نفقه معوقه زوجه پاسخ دهند.