دینا / خانواده / نفقه / نحوه مطالبه نفقه معوقه فرزند

نحوه مطالبه نفقه معوقه فرزند

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

بر اساس قانون مدنی، امکان مطالبه نفقه معوقه، یعنی نفقه زمان گذشته، صرفا برای زوجه پیش بینی شده و بنابراین، امکان مطالبه نفقه معوقه فرزند، وجود ندارد و فرزند یا سایر افراد واجب النفقه، به غیر از زوجه، صرفا، می توانند، حکم به پرداخت نفقه حال حاضر خود را از دادگاه، بخواهند. مگر اینکه  پیش از این، در خصوص نفقه حال، حکمی از دادگاه، صادر شده باشد و مسئول پرداخت، بعد از صدور آن حکم، از پرداخت نفقه حال، خودداری نموده باشد.

 

بر اساس قانون مدنی ، پرداخت نفقه به فرزند در درجه اول به عهده پدر می باشد و در صورتی که وی زنده نبوده و یا توانایی مالی برای پرداخت نفقه فرزند خود را نداشته باشد ، این تکلیف به عهده سایر افراد همچون جد پدری و مادر قرار می گیرد . اما سوال مهمی که در مورد پرداخت نفقه به فرزند وجود دارد آن است که اگر شخص پرداخت کننده نفقه ، در گذشته از انجام این تکلیف خودداری نموده باشد ، تکلیف چیست ؟ آیا نفقه ایام گذشته یا نفقه معوقه فرزند قابل مطالبه است ؟ برای پاسخ دادن به این سوالات ، نخست به بررسی نفقه فرزند و شرایط پرداخت نفقه فرزند پرداخته و سپس مطالبه نفقه معوقه فرزند را مورد بررسی قرار می دهیم .

نفقه فرزند به عهده کیست

یکی از مهمترین تکالیفی که پدر و مادر در قبال فرزندانشان بر عهده دارند پرداخت نفقه به فرزندان شان است . مفهوم نفقه فرزند در قانون مدنی مورد توجه قانونگذار قرار گرفته است و تحت عنوان نفقه اقارب به آن پرداخته شده است . بر اساس ماده 1199 قانون مدنی ، نفقه اولاد یا فرزندان بر عهده پدر آنها می باشد . پس از فوت پدر یا در صورتی که نتواند نفقه فرزندش را بپردازد ، نفقه فرزند در درجه دوم بر عهده اجداد پدری است . در صورتی که پدر و اجداد پدری زنده نباشند یا توانایی پرداختن نفقه به فرزند را نداشته باشند ، نفقه بر عهده مادر است . اگر مادر هم زنده نباشد یا اینکه نتواند نفقه فرزند را بپردازد ، پرداخت نفقه فرزند بر عهده پدربزرگ و مادربزرگ مادری و مادربزرگ پدری است . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نفقه فرزند به عهده کیست کلیک کنید .

شرایط پرداخت نفقه به فرزند

در قسمت قبل به بررسی نفقه فرزندان پرداختیم ؛ اما آیا پرداخت نفقه به فرزندان شرایطی دارد ؟ شرایط پرداخت نفقه به فرزندان چیست ؟ در پاسخ به این سوال ، گفتنی است که شرایط پرداخت نفقه فرزند با شرایط پرداخت نفقه به زن متفاوت است . بر اساس قانون مدنی ، شرایط پرداخت نفقه به فرزندان عبارت است از اینکه :

اولا کسی مستحق نفقه است که فقیر و ندار باشد ؛ بنابراین ، اگر فرزند توانایی لازم برای کسب درآمد داشته یا خودش دارای اموال کافی باشد ، پرداخت نفقه به او ضروری نیست .

ثانیا کسی ملزم به پرداخت نفقه است که به لحاظ مالی متمکن و دارا باشد ؛ بنابراین ، اگر پدر یا سایر اشخاصی که مکلف به پرداخت نفقه است ، توانایی مالی برای پرداخت نفقه فرزند را نداشته باشد ، پرداختن نفقه الزامی نیست . برای آشنایی بیشتر با شرایط پرداخت نفقه فرزند و شرایط پرداخت نفقه اقارب کلیک کنید .

مطالبه نفقه معوقه فرزند

در قسمت قبل به بررسی نفقه فرزند و شرایط تعلق نفقه به فرزند پرداخته شد ؛ اما یکی از مهم ترین سوالاتی که در خصوص نفقه فرزندان حایز اهمیت است ، آن است که آیا نفقه معوقه به فرزندان تعلق می گیرد ؟ آیا فرزندان می توانند نفقه معوقه خود را مطالبه نمایند ؟ شرایط تعلق نفقه معوقه به فرزند چیست ؟

ابتدا باید در خصوص اینکه نفقه معوقه فرزند چیست توضیحاتی دهیم . نفقه معوقه فرزند به نفقه ای گفته می شود که در گذشته به فرزند تعلق می گرفته است ؛ اما شخص پرداخت کننده نفقه از پرداخت آن خودداری نموده است . فرض کنید کودکی در سن ده سالگی است ولی پدر وی در یک سال گذشته ، از پرداخت نفقه فرزند امتناع نموده است . در این صورت ، نفقه ای که طی یک سال گذشته به فرزند تعلق می گرفته است ، نفقه معوقه فرزند یا نفقه ایام گذشته فرزند نام دارد . اما آیا نفقه معوقه فرزند قابل مطالبه است ؟

بر اساس قانون مدنی ، بر خلاف اینکه نفقه معوقه زوجه قابل مطالبه است و زن می تواند نفقه گذشته خود را مطالبه نماید ، نفقه معوقه فرزند قابل مطالبه نیست . به این معنا که فرزند نمی تواند برای مطالبه نفقه گذشته خود در دادگاه اقامه دعوی کند . به همین دلیل ، در صورتی که دادخواست مطالبه نفقه معوقه فرزند به دادگاه ارائه شود ، دادگاه بر اساس آن حکمی صادر نمی کند و صرفا نفقه ایام حال و آینده به فرزند تعلق خواهد گرفت

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نفقه معوقه فرزند و مطالبه آن در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نفقه معوقه فرزند و مطالبه آن پاسخ دهند .