دینا / خانواده / نفقه / مقدار و میزان نفقه اقارب

مقدار و میزان نفقه اقارب

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله  نفقه اقارب و میزان و مقدار نفقه اقارب در قانون مدنی را مورد بررسی قرار خواهیم داد .

 

یکی از مهم ترین آثار قرابت نسبی ، پرداخت نفقه به اقارب یا خویشاوندان است . از جمله شرایط پرداخت نفقه به خویشاوندان آن است که کسی مستحق نفقه است که فقیر باشد . علاوه بر این ، کسی ملزم به پرداخت نفقه به اقارب یا خویشان خود است که به لحاظ مالی متمکن باشد . بر این اساس ، سوالی که ممکن است مطرح شود آن است که میزان نفقه اقارب و مقدار نفقه اقارب در قانون مدنی چقدر است ؟ برای پاسخ دادن به این سوال ، ابتدا به توضیح مختصر پیرامون نفقه اقارب پرداخته و سپس میزان و مقدار نفقه اقارب در قانون مدنی را مورد بررسی قرار خواهیم داد .

نفقه اقارب چیست

اقارب در معنای عام ، به معنای خویشاوندان است و منظور از نفقه اقارب نفقه ای است که برخی از خویشاوندان نسبی موظف به پرداخت آن هستند . در قانون مدنی ، بحث پرداخت نفقه اقارب که نفقه فرزندان نیز جزیی از آن است ، متمایز با نفقه زوجه یا نفقه زن است و شروط خاص خود را دارد . مواد مربوط به نفقه اقارب در کتاب نهم از جلد دوم قانون مدنی تحت عنوان " در خانواده " پیش بینی شده است . بر اساس ماده 1196 قانون مدنی ، " در روابط بین اقارب ، فقط اقارب نسبی در خط عمودی اعم از صعودی یا نزولی ملزم به انفاق یکدیگرند " ؛ مانند نوه و پدر بزرگ . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اینکه نفقه اقارب چیست ، ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه اقارب و ویژگی های نفقه اقارب کلیک کنید .

میزان و مقدار نفقه اقارب

ماده 1204 قانون مدنی در خصوص مقدار و میزان نفقه اقارب چنین مقرر کرده است : " نفقه اقارب عبارت است از مسکن و البسه و غذا و اثاث البیت به قدر رفع حاجت با در نظر گرفتن درجه استطاعت منفق " . اگر این ماده را با ماده 1107 قانون مدنی که در ارتباط با نفقه زوجه است مقایسه کنیم می بینیم که در این ماده علاوه بر مسکن و البسه و غذا و اثاث البیت ، همه نیازهای متعارف از جمله هزینه های درمانی و بهداشتی و خادم نیز در صورت عادت زن به داشتن خادم یا احتیاج او به واسطه مرض یا نقصان عضو ، جزء نفقه به شمار آمده است . به نظر می رسد که این اختلاف ظاهری است و آنچه در ماده 1204 راجع به نفقه اقارب آمده ، حصری نیست و نفقه در واقع چیزی است که بر حسب متعارف مورد نیاز شخص است . پس اگر خدمتکار هم عرفا مورد نیاز شخص باشد ، جزء نفقه به شمار می آید . همچنین هزینه های دارو و درمان در حدود متعارف . با اینکه این گونه هزینه ها در ماده 1204 ذکر نشده است ، عرف و عادات مسلم در این مسئله قابل استناد است . بر این اساس ، می توان گفت مقدار خاصی در قانون مدنی برای نفقه اقارب تعیین نشده است و دادگاه میزان نفقه اقارب را با توجه به نیازهای نفقه گیرنده و توانایی مالی نفقه دهنده تعیین می کند . برای آشنایی با مقدار نفقه زن و مقدار نفقه فرزند کلیک کنید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مقدار و میزان نفقه اقارب چقدر است در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مقدار و میزان نفقه اقارب چقدر است پاسخ دهند .