دینا / خانواده / سایر موضوعات خانواده / مسئولیت مدنی و کیفری ولی قهری

مسئولیت مدنی و کیفری ولی قهری

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله به بررسی مسئولیت مدنی ولی قهری و مسئولیت کیفری ولی قهری خواهیم پرداخت .

 

بر اساس قانون مدنی برای اولیای قهری که شامل پدر و جد پدری هستند ، اختیارات گسترده ای پیش بینی شده است که در مقاله مربوط به وظایف ولی قهری و اختیارات ولی قهری به آن ها پرداخته شده است .  مبنای چنین اختیاراتی حس اعتمادی است که به ولی قهری و صلاحیت های وی وجود دارد ؛ اما همواره ممکن است که ولی قهری صلاحیت های خود را از دست بدهد و مرتکب اشتباهاتی شود که به ضرر شخص محجور است . لذا به تناسب وظایف و اختیاراتی که برای ولی قهری پیش بینی شده است ، ولی قهری مسئولیت هایی نیز دارد . در این مقاله قصد داریم به بررسی مسئولیت های ولی قهری یعنی پدر و جد پدری بر اساس قانون بپردازیم . به همین دلیل ، نخست به بررسی مسئولیت مدنی ولی قهری پرداخته و سپس مسئولیت کیفری ولی قهری را تشریح می نماییم .

مسئولیت مدنی ولی قهری

ولی قهری با اختیارات گسترده ای که دارد ، از مسئولیت مدنی در قبال اعمالی که انجام می دهد مبرا نیست . بر اساس قانون ، هرگاه اولیای قهری ( پدر و جد پدری ) در اثر تقصیر خود زیانی به شخص محجور که تحت ولایت قهری او قرار دارد وارد سازد ، مانند اینکه اموال محجور را حیف و میل کرده و یا در اثر بی مبالاتی و بی احتیاطی او مال محجور سرقت شود ، ولی قهری مسئول و مکلف به جبران خسارت است . به این معنا که در این صورت ولی قهری مسئولیت مدنی خواهد داشت . لذا شخص محجور پس از رفع حجر خود ، یا شخصی که احیانا به نمایندگی قانونی وی تعیین شده است ، می تواند علیه ولی قهری اقامه دعوای جبران خسارت اقامه نماید . برای آشنایی بیشتر با ولایت قهری و اولیای قهری کلیک کنید .

 

مسئولیت کیفری ولی قهری

علاوه بر مسئولیت مدنی ولی قهری که ناظر بر بحث جبران خساراتی است که به شخص محجور وارد شده ، ولی قهری مسئولیت کیفری نیز دارد . لذا اگر ولی قهری عملی نسبت به مال یا شخص مولی علیه انجام دهد که از نظر کیفری و بر اساس قانون مجازات اسلامی ، جرم باشد ، مستحق مجازات کیفری است . مانند جرم خیانت در امانت در خصوص اموال شخص محجور یا مولی علیه . در این صورت ، دادگاه شخصی را برای محجور به عنوان قیم موقت برای تعقیب جرم تعیین می کند و به جرم ولی قهری نیز رسیدگی خواهد شد . برای آشنایی با تعیین قیم برای محجور و موارد سقوط ولایت قهری اعم از عزل ولی قهری و انعزال ولی قهری کلیک کنید . 

 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مسئولیت مدنی و کیفری ولی قهری در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مسئولیت مدنی و کیفری ولی قهری پاسخ دهند .