دینا / آشنایی با مراجع دادگستری / انواع اوراق قضایی / نمونه اظهارنامه مطالبه طلب

نمونه اظهارنامه مطالبه وجه

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب


نحوه تکمیل نمونه فرم اظهارنامه مطالبه طلب، با درج اطلاعات هر ستون، در مقابل آن بوده و نام و نام خانوادگی، همچنین، آدرس اظهار کننده و مخاطب اظهارنامه و شرح موضوع اظهارنامه ارسالی، از جمله موارد مندرج در نمونه اظهارنامه مطالبه طلب و مطالبه و استرداد وجه می باشند.

 

اظهارنامه قضایی، یک ابزار قانونی است که در آیین دادرسی مدنی، مورد پیش بینی قانون گذار، قرار گرفته و ارسال آن، در مواردی الزامی و در مواردی اختیاری می باشد. هنگام درخواست پرداخت شارژساختمان از ساکنین، ارسال اظهارنامه، توسط مدیر ساختمان، الزامی و برای استرداد وجه، ارسال اظهارنامه، اختیاری است.

یکی از موارد و موضوعاتی که اغلب افراد، تمایل دارند، پیش از ثبت هرگونه دادخواستی، در خصوص آن، اقدام به ارسال اظهارنامه نمایند، موضوع مطالبه طلب است که انجام این امر، تنها با استفاده از نمونه اظهارنامه های موجود و رعایت تشریفات و نحوه نوشتن اظهارنامه این موضوع، موفقیت آمیز خواهد بود و می تواند به عنوان یکی از ادله اثبات استنکاف مدیون از پرداخت طلب در موعد مقرر، توسط خواهان، در محکمه، مورد استفاده قرار گیرد.

لذا در این مقاله، قصد داریم در خصوص نحوه تکمیل فرم نمونه اظهارنامه مطالبه طلب صحبت کنیم و متن و فایل دانلود نمونه تکمیل شده آن را ارائه دهیم؛ سپس، متن اظهارنامه مطالبه و استرداد وجه را نیز در اختیار خوانندگان محترم، بگذاریم.

نحوه تکمیل نمونه اظهارنامه مطالبه طلب

ماده 156 قانون آیین دادرسی مقرر می دارد: "هر کس می‌ تواند، قبل از تقدیم دادخواست، حق خود را به وسیله اظهارنامه، از دیگری مطالبه نماید، مشروط بر اینکه موعد مطالبه رسیده باشد. به طور کلی، هر کس حق دارد، اظهاراتی را که راجع به معاملات و تعهدات خود با دیگری است و بخواهد به طور رسمی به وی برساند، ضمن اظهارنامه، به طرف ابلاغ نماید."

بر اساس این ماده، هر شخصی که به واسطه عقد قرض یا انجام یک معامله یا هر امر دیگری، طلبی از دیگری دارد که موعد بازپرداخت آن، به سر رسیده است، می تواند، قبل از تقدیم هرگونه دادخواست و انجام هرگونه شکایت حقوقی، ابتدا، به وسلیه یک اظهارنامه قضایی، به مدیون یا بدهکار، اطلاع دهد که قصد اقدام حقوقی در خصوص طلب فی مابین را دارد و به او، هشدار دهد که در صورت عدم پرداخت، تا فلان تاریخ (تاریخی که مد نظر طلبکار است)، نسبت به شکایت، اقدام خواهد نمود.

ارسال و تکمیل این اظهارنامه، قواعد و نحوه مخصوص به خود را داشته که باید، توسط اظهارکننده، رعایت گردد؛ در غیر این صورت، اظهارنامه وی، به مخاطب اظهارنامه، ارسال نخواهد شد. لذا در این بخش از مقاله، در خصوص نحوه تکمیل نمونه فرم اظهارنامه مطالبه طلب، صحبت خواهیم کرد.

نمونه اظهارنامه مطالبه طلب، دارای ستون مربوط به اظهار کننده، مخاطب اظهارنامه یا اظهار شونده، موضوع اظهارنامه و ستون شرح موضوع می باشد. مخاطب اظهارنامه، باید، اطلاعات مربوط به هر ستون را به طور دقیق، در مقابل آن، ذکر نماید. بدین صورت که در ستون مربوط به اظهار کننده و مخاطب اظهارنامه، اطلاعات هویتی و آدرس خود و مخاطب اظهارنامه را درج نموده و در ستون موضوع، عبارت مطالبه طلب را ذکر کند و سپس، به طور مختصر و واضح، موضوع را در ستون شرح موضوع اظهارنامه یا همان ستون خلاصه اظهارات بنویسد.

نمونه اظهارنامه مطالبه طلب

وقتی کسی علی رغم سررسید زمان پرداخت دین و هم چنین تذکرات طبلکار، همچنان از پرداخت طلب خود، امتناع می کند، می توان علیه او، دعوی مطالبه طلب را اقامه کرد. اما، همان طور که در قسمت قبل نیز گفتیم، امکان ارسال اظهارنامه قضایی الکترونیکی نیز در این خصوص وجود دارد و اظهارنامه ارسالی، مدرک خوبی برای اثبات استنکاف مدیون، از پرداخت طلب خود به داین بوده که در محکمه، قابل ارائه توسط خواهان خواهد بود. با توجه به کاربرد اظهارنامه، در این بخش، یک نمونه اظهارنامه مطالبه طلب و فایل دانلود آن را خدمت خوانندگان محترم، ارائه خواهیم کرد. 

 

 

نمونه اظهارنامه مطالبه طلب

اظهار کننده: نام- نام خانوادگی- شغل- آدرس شخص ثبت کننده اظهارنامه

مخاطب: نام- نام خانوادگی- حتی الامکان شغل و آدرس شخصی که مخاطب اظهارنامه است.

موضوع اظهارنامه قضایی: مطالبه طلب

مخاطب محترم، به موجب ماده 156 قانون آیین دادرسی مدنی، متن ذیل، رسما و قانونا، به شما اظهار، می گردد:

جنابعالی، در مورخ..../..../..... به موجب عقد قرض فی مابین، مبلغ ..... را از بنده، قرض گرفته و تعهد نمودید، بدهی خود را تا مورخ ..../...../..... پرداخت نمایید. اما، علی رغم گذشت موعد و درخواست های مکرر از شما، جنابعالی همچنان، از پرداخت طلب اینجانب، استنکاف می ورزید.

لذا به موجب ارسال این اظهار نامه قضایی، از شما تقاضا دارم، طلب اینجانب را حداکثر تا یک هفته دیگر، یعنی تا تاریخ .../..../.... بپردازید، در غیر این صورت، بنده مجبور خواهم شد، پیگیری امر را از مراجع قضایی، داشته باشم.

علاقمندان به دانلود فایل نمونه اظهارنامه مطالبه طلب، می توانند از طریق لینک زیر اقدام کنند.

 

نمونه اظهارنامه مطالبه طلب
نویسنده: دینا
حجم: 248 KB
منبع: دینا

 

پس از ارائه نمونه اظهارنامه مطالبه طلب، در ادامه مقاله، قصد داریم، یک نمونه دیگر متن اظهارنامه مطالبه را نیز خدمت خوانندگان محترم، ارائه نماییم تا در صورت و در شرایط ضروری، بتوانند، از آن، استفاده کنند.

متن اظهارنامه مطالبه و استرداد وجه

یکی دیگر از مواردی که افراد، می توانند، در خصوص آن، اقدام به ارسال اظهارنامه قضایی، از طریق مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نمایند، استرداد و مطالبه وجه است. لذا در این بخش، قصد داریم، یک نمونه متن اظهارنامه مطالبه و استرداد وجه را خدمت خوانندگان محترم، ارائه کرده تا در صورت نیاز، بتوانند، از آن، استفاده کنند.

 

متن اظهارنامه مطالبه و استرداد وجه

مخاطب محترم، جناب آقای .................... بر اساس ماده 156 قانون آیین دادرسی مدنی، به شما، اظهار می دارم:

 جنابعالی، به موجب بیع نامه شماره ........... تنظیمی در تاریخ ................ مبلغ ............... تومان را از بابت فروش ملک، از بنده دریافت نمودید و از آنجا که به موجب قرارداد دست نویس موجود، بیع نامه مورد اشاره، با اقاله اینجانب و شما، فسخ گردید، تقاضا دارم، وجه و ثمن معامله پرداختی را مسترد نمایید، در غیر این صورت، بنده، با ثبت دادخواست، مطالبه و استرداد وجه را پیگیری خواهم نمود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نمونه اظهارنامه مطالبه طلب در کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نمونه اظهارنامه مطالبه طلب پاسخ دهند.