دینا / خانواده / سایر موضوعات خانواده / تعیین وصی به وسیله ولی قهری

تعیین وصی به وسیله ولی قهری

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله به بررسی تعیین وصی توسط پدر و جد پدری و اختیارات وصی تعیین شده توسط ولی قهری خواهیم پرداخت .

 

لزوم تعیین وصی برای شخص محجور که تحت ولایت قهری پدر و پدر بزرگ خود قرار دارد و یکی از آنها فوت می کند ، بر کسی پوشیده نیست . بر اساس قانون مدنی ، اختیار تعیین وصی مخصوص پدر و جد پدری است و هر یک از آنان می تواند در صورتی که ولی قهری دیگری وجود نداشته باشد ، برای اداره امور اولاد تحت ولایت خود وصی معین کند . در این مقاله قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که تعیین وصی توسط ولی قهری چیست و در چه صورتی ولی قهری می تواند وصی معین کند . به همین دلیل به بررسی تعیین وصی توسط پدر و جد پدری و اختیارات وصی تعیین شده توسط ولی قهری خواهیم پرداخت .

تعیین وصی توسط پدر و جد پدری

یکی از اختیارات ولی قهری این است که می تواند برای محجور تحت ولایت خود ، وصی تعیین کند ، تا پس از فوت او ، امور محجور را اداره نماید . ماده 1188قانون مدنی در این خصوص مقرر می دارد : هر یک از پدر و جد پدری ، بعد از وفات دیگری می تواند برای اولاد خود که تحت ولایت قهری او می باشد ، وصی معین کند تا بعد از فوت خود در نگاهداری و تربیت آنها مواظبت کرده و اموال آنها را اداره نماید . علاوه بر این ، طبق ماده 1189 قانون مدنی ، هیچ یک از پدر و جد پدری نمی تواند با حیات دیگری برای مولی علیه خود وصی معین کند . بنابراین ، ولی قهری در صورتی می تواند برای سرپرستی محجور تحت ولایت خود وصی تعیین کند که ولی قهری دیگری وجود نداشته باشد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شرایط تعیین وصی کلیک کنید .

اختیارات وصی تعیین شده توسط ولی قهری

در قسمت قبل از تعیین وصی توسط ولی قهری صحبت کردیم ؛ اما سوالی که ممکن است در این خصوص مطرح شود آن است که وصی تعیین شده توسط ولی قهری چه اختیاراتی دارد ؟ در پاسخ به این سوال ، باید گفت که بر اساس قانون ، اختیارات وصی تعیین شده توسط ولی قهری ، تابع اداره موصی ( شخص وصیت کننده ) و مندرجات وصیت نامه است و ولی قهری می تواند کلیه اختیاراتی را که خود داشته است ، به موجب وصایت به شخص دیگری واگذار کند ؛ حتی برابر ماده 1190 قانون مدنی ، ممکن است پدر یا جد پدری به کسی که به سمت وصایت معین کرده ، اختیار تعیین وصی بعد از فوت خود برای مولی علیه بدهد . البته وصی باید دارای اهلیت و شایستگی برای اداره امور محجور باشد و ولی قهری نمی تواند شخص محجور یا ناشایسته ای را به عنوان وصی تعیین کند . همچنین ماده 1192 نیز اختیار ولی قهری را از جهت دیگر محدود کرده است و مقرر داشته است که ولی مسلمان نمی تواند برای مولی علیه خود وصی غیر مسلمان تعیین کند . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اختیارات وصی و اختیارات ولی قهری کلیک کنید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تعیین وصی توسط پدر و جد پدری در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون تعیین وصی توسط پدر و جد پدری پاسخ دهند .