دینا / کیفری / سایر موضوعات کیفری / سقوط مجازات و موارد آن

سقوط مجازات و موارد آن

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله به بررسی سقوط مجازات و موارد آن می پردازیم . 

 

زمانی که دادگاه فردی را تحت تعقیب قرار داده و متهم یا مجرم دانسته است و برای آن مجازات تعیین کرده در برخی شرایط که در قانون مجازات اسلامی بیان شده است مجازات تعیین شده اجرا نمی شود . قانونگذار موارد سقوط مجازات را عفو ، نسخ قانون و گذشت شاکی ، مرور زمان و غیره بیان کرده است ، در صورت وجود هریک از موارد فوق با تشخیص مقام قضایی اجرای مجازات متوقف می شود و در برخی موارد کلیه آثار محکومیت نیز از بین می رود . در این مقاله به بررسی اینکه سقوط مجازات چیست ؟ و موارد سقوط مجازات در قانون مجازات اسلامی می پردازیم . 

سقوط مجازات چیست ؟

برای پاسخ به این سوال که سقوط مجازات چیست ؟ باید گفت سقوط مجازات به معنای عدم اجرای مجازات و از بین رفتن مجازات است زمانی که شاکی از وقوع جرمی نزد مقام قضایی شکایت می کند مرجع قضایی پس از بررسی و تحقیقات مقدماتی در صورتی که فرد متهم را مجرم بداند ، او را به مجازات های مقرر در قانون محکوم می کند ولی در صورت وجود برخی شرایط و موارد مجازات متوقف می گردد و موجب سقوط مجازات می شود که این موارد در قانون مجازات اسلامی بیان شده است . 

موارد سقوط مجازات بر طبق قانون مجازات اسلامی

زمانی که مرجع قضایی فردی را مجرم می داند و به مجازات محکوم می کند بر طبق قانون مجازات اسلامی با وجود برخی شرایط و موارد امکان دارد مجازات فرد ساقط گردد به موجب قانون این موارد عبارتند از : 

 

1) عفو : عفو یا تخفیف مجازات محکومان در حدود موازین اسلامی پس از پیشنهاد رئیس قوه قضاییه با رهبری است ، عفو موجب می گردد اجرای مجازات موقوف شود و همه آثار محکومیت از بین برود . 

2) نسخ قانون : از دیگر مواردی که موجب سقوط مجازات می شود نسخ قانون است که اجرای مجازات را موقوف می کند . 

3) گذشت شاکی : در جرایم قابل گذشت ، گذشت شاکی یا مدعی خصوصی موجب متوقف شدن تعقیب و اجرای مجازات می شود . 

4) مرور زمان : اگر از تاریخ وقوع جرم تا انقضاء مدتی که در قانون بیان شده است تعقیب نشود یا حکم قطعی صادر نشده باشد موجب سقوط مجازات می شود . 

5) توبه مجرم در برخی از جرایم قبل از اثبات جرم و در برخی از جرایم بعد اثبات جرم در صورتی که دادگاه عفو مجرم را توسط رئیس قوه قضاییه از مقام رهبری درخواست نماید موجب سقوط مجازات می شود .  

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سقوط مجازات و موارد آن ، در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا از طریق مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون سقوط مجازات و موارد آن پاسخ دهند .