دینا / خانواده / سایر موضوعات خانواده / چه کسانی اولیای قهری هستند

چه کسانی اولیای قهری هستند

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله به بررسی ولایت قهری و اولیای قهری چه کسانی هستند می پردازیم .

 

در فقه امامیه ( شیعه ) و قانون مدنی ولایت قهری مخصوص پدر و جد پدری است و این موضوع را می توان با سنت خانوادگی پدر سالاری توجیه نمود . در خانواده پدر سالاری که از قرن ها پیش در ایران وجود داشته است ، پدر و جد پدری بزرگ خانواده و دارای اختیارات کامل بوده اند و از همین رو ولایت قهری به آنها اختصاص داشته و آنها تحت عنوان اولیای قهری مکلف به سرپرستی و اداره امور محجوران بوده اند و هیچ شخص دیگری حتی مادر تحت عنوان اولیای قهری شناخته نشده است . به همین مناسبت ، در ادامه این مقاله در پاسخ به این سوال که اولیای قهری چه کسانی هستند ، به بررسی ولایت قهری و اولیای قهری  خواهیم پرداخت .

ولایت قهری چیست

ولایت در لغت به معنای تسلط داشتن و حکومت کردن است . در رابطه با اشخاص ، قانون مدنی نوعی از ولایت یعنی " ولایت قهری " را مورد پیش بینی قرار داده است . ولایت قهری یعنی سلطه ای که پدر و جد پدری بر فرزندان محجور خود دارند . این ولایت از آن جهت ولایت قهری است که پدر و پدر بزرگ به حکم قانون و اجبارا ، به محض تولد طفل ، بر او ولایت خواهند یافت . در واقع ، ولایت قهری یک نوع سمت و وظیفه است که به حکم قانون به پدر و جد پدری داده شده است . برای آشنایی بیشتر با ولایت قهری ، وظایف و اختیارات ولی قهری کلیک کنید .

چه کسانی اولیای قهری هستند

در این قسمت قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که اولیای قهری یعنی چه و چه کسانی اولیای قهری هستند . بر اساس ماده 1180 قانون مدنی ، ولایت قهری بر صغیر و مجنون و سفیهی که جنون یا سفه او متصل به زمان کودکی باشد ، فقط برای پدر و جد پدری شناخته شده است . قانون مدنی به پیروی از فقه شیعه ، جد پدری ( پدر بزرگ ) را از لحاظ ولایت ، هم طراز پدر قرار داده است . لذا هر یک از پدر و جد پدری می توانند با استقلال از هم امور محجور تحت ولایت خود را اداره کنند و هیچ یک از آن دو بر دیگری حق تقدم ندارد . تصرفات هر یک از پدر و جد پدری در صورتی که به مصلحت صغیر باشد ، نافذ است و نیازی هم به اجازه و رضایت دیگری ندارد . گفتنی است که غیر از پدر و جد پدری ، هیچ شخص دیگری حتی مادر ولایت قهری ندارد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ولایت قهری مادر کلیک کنید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اولیای قهری چه کسانی هستند در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون اولیای قهری چه کسانی هستند پاسخ دهند .