دینا / کیفری / سایر موضوعات کیفری / مجازات روزه خواری در ملا عام

مجازات روزه خواری در ملا عام

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

 جرم روزه خواری، عبارت است از خوردن و آشامیدن در ملا عام، در ماه رمضان. روزه خواری، بر اساس شرع مقدس، فعلی حرام بوده و قانون مجازات اسلامی، تظاهر به انجام این فعل حرام را در ملا عام، جرم دانسته و برای آن، مجازات روزه خواری در ملا عام را در نظر گرفته است. حکم جرم روزه خواری در ملا عام​، حبس از ده روز تا دو ماه یا تا 74 ضربه شلاق می باشد.

 

روزه، یکی از واجبات دین اسلام بوده و خداوند، مسلمانان را دعوت به انجام این عمل واجب، در ماه رمضان کرده است. شرع مقدس، روزه خواری را گناه و حرام می داند. با این وجود، برخی از افراد، به دلایلی مانند بیماری و سفر، از این حکم واجب استثنا هستند و روزه گرفتن بر آن ها، واجب نیست؛ اما، این افراد نیز نباید در ملا عام، مرتکب عمل روزه خواری شوند.

قانون مجازات اسلامی،به تبعیت از شرع مقدس، تظاهر به اعمال حرام در ملا عام، را جرم می داند و برای آن، مجازات در نظر می گیرد. روزه خواری در ملا عام نیز بر اساس شرع، حرام بوده و بنابراین در قانون، مجازات، سنگینی برای مرتکبین آن، در نظر گرفته شده است. به همین جهت، ضروری است تا از مجازات روزه خواری و شرایط اعمال آن، مطلع بود.

از این رو در این مقاله، قصد داریم، جرم روزه خواری را بررسی کرده؛ سپس، حکم جرم روزه خواری در ملا عام را از منظر قانون مجازات اسلامی، توضیح دهیم. چنانچه پیرامون این موضوع، سوالاتی دارید، با ما همراه باشید.

جرم روزه خواری در ملا عام

در پاسخ به این پرسش که مجازات روزه خواری چیست و حکم جرم روزه خواری در ملا عام چه می باشد؟ ابتدا باید، جرم روزه خواری را از منظر شرع و قانون مورد بررسی قرار دارد؛ سپس، گفت که مجازات روزه خواری چه می باشد. همانگونه که در مقدمه گفتیم، روزه، همانند نماز، از واجبات دین اسلام می باشد و مسلمانان سراسر جهان، باید، اقدام به انجام این واجب نمایند.

اهمیت روزه، به قدری می باشد که شرع، روزه خواری را گناه و فعلی حرام دانسته و قانون مجازات اسلامی نیز به تبعیت از شرع مقدس، آن را جرم انگاری کرده است. ماده 638 قانون مجازات اسلامی، مقرر می دارد: "هر کس علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید، علاوه بر کیفر عمل، به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (74)‌ ضربه شلاق محکوم می گردد..."

بر اساس این ماده و با توجه به اینکه از منظر شرع، روزه خواری فعلی حرام است، تظاهر به آن، در ملا عام و مکان های عمومی، جرم محسوب می شود و مرتکبین آن، به مجازات جرم روزه خواری، محکوم خواهند شد. روزه خواری با عذر موجهی، نظیر بیماری نیز در ملا عام، قابل قبول نیست، مگر اینکه فرد، تعذر و ضرورت خوردن و آشامیدن بر اثر بیماری، در ملا عام را اثبات کند.

 

مجازات جرم روزه خواری در ملا عام

در قسمت قبل، جرم روزه خواری در ملا عام را بررسی کردیم و گفتیم که قانون گذار، به تبعیت از شرع، انجام این فعل حرام در ملا عام را جرم دانسته و مجازات روزه خواری را برای مرتکبین آن، در نظر گرفته است. لذا در این قسمت، قصد داریم، حکم جرم روزه خواری در ملا عام را مورد بررسی قرار دهیم و توضیح دهیم که مجازات روزه خواری در ملا عام چیست. 

در قانون مجازات اسلامی، برای روزه خواری، ماده قانونی، به صورت ویژه و جداگانه در نظر گرفته نشده است، اما، می توان، با توجه به ماده 638 قانون مجازات اسلامی مجازات روزه خواری و روزه خواری در ملا عام را مشخص کرد. این ماده، در خصوص مجازات تظاهر به فعل حرام در ملا عام، مقرر می دارد: 

" هر کس علنا، در انظار عمومی و معابر، تظاهر به عمل حرامی کند، علاوه بر کیفر عمل، به حبس از 10 روز تا 2 ماه یا تا 74 ضربه شلاق محکوم می شود و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل، دارای کیفر نیست، اما عفت عمومی را جریحه دار کند، فقط به حبس از 10 روز تا 2 ماه یا تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد ".

بر اساس این ماده، می توان دریافت که با توجه به اینکه روزه خواری، در دین اسلام، عملی حرام است، اگر کسی در ملا عام و در معابری که محل رفت و آمد مردم است، اقدام به روزه خواری کند، به مجازات روزه خواری در ملا عام  که 10 روز تا 2 ماه حبس یا تا 74 ضربه شلاق می باشد، محکوم خواهد شد. 

 

بخشنامه برخورد با روزه خواری در ملا عام

در بخش های قبل، به این سوال پاسخ داده شد که جرم روزه خواری در ملا عام چیست و همچنین، گفته شد که حکم مجازات این جرم چه می باشد. در این بخش، قصد داریم تا فایل آخرین و جدید ترین بخشنامه برخورد با روزه خواری در ملا عام را ارائه کرده تا علاقه مندان، با دانلود این فایل، در جریان جدید ترین بخشنامه برخورد با روزه خواری در ملا عام، قرار گیرند.

جهت دانلود بخشنامه برخورد با روزه خواری در ملا عام، بر روی دکمه دانلود فایل در باکس زیر، کلیک نمایید.

 

بخشنامه برخورد با روزه خواری در ملا عام
  • بخشنامه برخورد با روزه خواری در ملا عام
  • حجم:70 KB

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مجازات روزه خواری در ملا عام در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مجازات روزه خواری در ملا عام پاسخ دهند.