دینا / آیین دادرسی / آیین دادرسی کیفری / دلایل موجه عدم حضور در دادگاه کیفری

دلایل موجه عدم حضور در دادگاه کیفری

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله به بررسی دلایل موجه عدم حضور در دادگاه کیفری می پردازیم . 

 

بر طبق قانون آیین دادرسی کیفری بازپرس نمی تواند بدون داشتن دلیل و مدرک کسی را متهم بداند و برای وی احضاریه یا دستور جلب صادر نماید . زمانی که دادگاه فردی را متهم بداند به وسیله احضاریه به دادگاه دعوت می کند ، ممکن است احضاریه برای صلح و سازش میان طرفین و یا برای ارائه توضیحات و غیره باشد در هر صورت متهم مکلف به حضور در مرجع قضایی می باشد ولی اگر متهم بدون عذر موجه از حضور در دادگاه امتناع نماید ، حکم جلب وی صادر می گردد و جهاتی و دلایلی که عذر موجع محسوب می گردد در قانون بیان شده است . به همین دلایل به بررسی دلایل موجه عدم حضور در دادگاه می پردازیم . 

دلایل موجه عدم حضور

بر طبق قانون متهم باید در زمان مقرر در مرجع قضایی حاضر شود و در صورت عدم حضور باید عذر موجه خود را به دادگاه اعلام نماید . بر طبق قانون دلایل و جهات موجه عبارتند از :
 - نرسیدن یا دیر رسیدن احضاریه به گونه ای که مانع از حضور فرد متهم بشود . 
- بیماری متهم و بیماری سخت والدین ، همسر یا اولاد وی که مانع از حضور شود . 
- همسر یا یکی از اقربا تا درجه سوم از طبقه دوم فوت شود . 
- ابتلا به حوادث مهم از قبیل بیماری های واگیردار و بروز حوادث قهری مانند سیل و زلزله که موجب عدم امکان تردد گردد . 
- متهم در توقیف یا حبس باشد . 
علاوه بر موارد فوق در مواردی که بازپرس تشخیص دهد نیز عذر موجه تشخیص داده می شود . 

دلایل متهم عدم حضور در مرجع قضایی

متهمی که بدون عذر موجه حضور نیابد یا عذر موجه خود را اعلام نکند ، به دستور بازپرس جلب می شود . 
متهم می تواند برای یکبار پیش از موعد تعیین شده ، بازپرس را از علت عدم حضور خود مطلع سازد و موافقت وی را اخذ نماید که در این مورد بازپرس می تواند در صورت عدم تاخیر در تحقیقات تا سه روز مهلت را تمدید کند .   

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دلایل موجه عدم حضور در دادگاه کیفری در کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون دلایل موجه عدم حضور در دادگاه کیفری پاسخ دهند .