دینا / خانواده / ازدواج / حق اشتغال زنان در قانون اساسی

حق اشتغال زنان در قانون اساسی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله به بررسی حق اشتغال زنان در قانون اساسی و تضمین حق اشتغال زنان در قانون اساسی خواهیم پرداخت .

 

یکی از مهم ترین حقوقی که در قانون اساسی تضمین شده است ، حق اشتغال است که نقش مهمی در خودسازی فردی و رشد و شکوفای وی دارد . اما نکته مهم در این خصوص ، حق اشتغال زنان است که تعداد قابل توجهی از جمعیت هر جامعه را تشکیل می دهند . در قانون اساسی ایران ، این حق مورد پیش بینی قرار گرفته است و توسط دولت تضمین می شود . به همین مناسبت ، در این مقاله قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که آیا حق اشتغال زنان در قانون اساسی پیش بینی شده است ؟ آیا حق اشتغال زنان در قانون اساسی تضمین شده است ؟ برای پاسخ دادن به این سوالات ، به بررسی حق اشتغال زنان در قانون اساسی و تضمین حق اشتغال زنان در قانون اساسی خواهیم پرداخت .

حق اشتغال زن در قانون اساسی

یکی از مهم ترین اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در خصوص حق اشتغال زنان ، اصل بیست و هشتم است . بر اساس این اصل ، هر کس حق دارد شغلی را که بدان مایل است و مخالف اسلام و مصالح عمومی و حقوق دیگران نیست ، برگزیند . دولت موظف است با رعایت نیاز جامعه به مشاغل گوناگون ، برای همه افراد امکان اشتغال به کار و شرایط مساوی را برای احراز مشاغل ایجاد نماید . همانگونه که اشاره شد ، بر اساس این اصل هر یک از افراد جامعه حق دارند که دارای شغل باشند و این به معنای آن است که در قانون اساسی حق اشتغال زنان در کنار مردان به رسمیت شناخته شده است . البته در این اصل محدودیت هایی برای اشتغال زنان نیز در نظر گرفته شده است که از جمله آنها این است که شغل زن مخالف اسلام ، مصالح عمومی جامعه و همچنین حقوق سایر افراد جامعه نباشد . برای دریافت اطلاعات کامل در مورد حق اشتغال زوجه در حقوق ایران و منع اشتغال زوجه کلیک کنید .

تضمین حق اشتغال زنان در قانون اساسی

شناسایی حق اشتغال زنان در قانون اساسی ، البته با تضمیناتی نیز همراه است . در همان اصل بیست و هشتم ، دولت موظف شده است تا با رعایت نیازهای اجتماع ، برای همه شهروندان اعم از زن و مرد امکان اشتغال به کار و همچنین شرایط مساوی احراز شغل را فراهم آورد . علاوه بر این ، در اصل بیست و یکم قانون اساسی نیز به تضمین حقوق زنان اشاره شده است . بر اساس این اصل ، دولت موظف است حقوق زن را در تمام جهات با رعایت موازین اسلامی تضمین نماید و امور زیر را انجام دهد : ایجاد زمینه های مساعد برای رشد شخصیت زن و احیای حقوق مادی و معنوی او ... . بنابراین ، تضمین حق اشتغال زنان  اعم از اشتغال زن شوهر دار و غیر آن را بر اساس این اصل نیز می توان توجیه نمود . همچنین ، در اصل چهل و سوم قانون اساسی ، تامین شرایط و امکانات کار برای همه به منظور رسیدن به اشتغال کامل و قرار دادن وسایل کار در اختیار همه کسانی که قادر به کارند و رعایت آزادی انتخاب شغل و عدم اجبار افراد به کاری معین و جلوگیری از بهره کشی از کار دیگری تضمین شده است و دولت موظف به رعایت آنها شده است . برای آشنایی با محدودیت های اشتغال زن در قانون کلیک کنید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد حق اشتغال زنان در قانون اساسی در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون حق اشتغال زنان در قانون اساسی پاسخ دهند .