دینا / خانواده / سایر موضوعات خانواده / اقربای نسبی کدامند

اقربای نسبی کدامند

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله قرابت نسبی ، اقسام قرابت نسبی و طبقات اقربای نسبی را مورد بررسی قرار خواهیم داد .

 

یکی از مهم ترین انواع قرابت بر اساس قانون مدنی ، قرابت نسبی است . قرابت نسبی به نوعی از خویشاوندی گفته می شود که بر مبنای خون و نژاد مشترک میان اشخاص شکل گرفته و دارای آثار حقوقی مهمی است .  اما سوال مهمی که در خصوص قرابت نسبی ممکن است مطرح شود آن است که اقربای نسبی چه کسانی هستند ؟ پاسخ دادن به این سوال از آن جهت مهم است که گاهی در قانون اقربای نسبی از طبقه و درجه خاص مورد حکم قانونگذار قرار گرفته و آثار خاصی بر آنها بار می شود . لذا به منظور پاسخ دادن به این سوال ، نخست به بررسی قرابت نسبی پرداخته و سپس اقسام قرابت نسبی و طبقات اقربای نسبی را مورد بررسی قرار خواهیم داد .

قرابت نسبی چیست

بر اساس قانون مدنی ، قرابت نسبی ، خویشاوندی مربوط به خون است . به عبارت دیگر ، قرابت نسبی رابطه ای است بین دو نفر که یکی از آنها از نسل دیگری است و یا اینکه هر دوی آنها از نسل شخص ثالثی می باشند . لذا قرابت نسبی بین کسانی وجود دارد که دارای خون و نیاکان مشترکی هستند . بر خلاف قرابت سببی که از طریق ازدواج یا عقد نکاح به وجود می آید . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اینکه قرابت نسبی یعنی چه و آثار قرابت نسبی کلیک کنید .

اقسام قرابت نسبی

قرابت نسبی به قرابت در خط مستقیم و قرابت در خط اطراف تقسیم می شود . قرابت در خط مستقیم رابطه ای است خونی بین دو نفر که یکی از آنان بی واسطه ( مانند فرزند ) یا با واسطه ( مانند نوه ) از دیگری تولد یافته باشد . اما قرابت در خط اطراف رابطه ای است خونی بین افرادی که از نسل شخص ثالثی باشند . مانند خویشاوندی برادران و خواهران . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اقربای نسبی عمودی کلیک کنید .

اقربای نسبی کدامند

بر اساس ماده 1032 قانون مدنی ، قرابت نسبی شامل سه طبقه است و هر یک از طبقات ، شامل درجاتی است . بر اساس این ماده ، قرابت نسبی به ترتیب طبقات ذیل است :

طبقه اول : پدر و مادر و اولاد و اولاد اولاد ؛

طبقه دوم : اجداد و برادر و خواهر و اولاد آنها ؛

طبقه سوم : اعمام و عمات و اخوال و خالات و اولاد آنها یعنی ( عموها ، عمه ها ، خاله ها و دایی ها ) . در هر طبقه درجه دوری و نزدیکی قرابت نسبی به عهده نسل ها در آن طبقه معین می گردد . مثلا در طبقه اول قرابت پدر و مادر با اولاد در درجه اول و نسبت به اولاد اولاد در درجه دوم خواهد بود . همچنین در طبقه دوم ، قرابت برادر و خواهر و پدر بزرگ و مادر بزرگ در درجه اول از طبقه دوم و اولاد برادر و خواهر و جد پدر در درجه دوم از طبقه دوم خواهد بود . در طبقه سوم ، قرابت عمو و عمه و دایی و خاله در درجه اول از طبقه سوم و درجه اولاد آنها در درجه دوم از آن طبقه است .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اقربای نسبی کدامند در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون اقربای نسبی کدامند پاسخ دهند .