دینا / حقوقی / سایر موضوعات حقوقی / نمونه دادخواست مطالبه وجه

نمونه دادخواست مطالبه وجه

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

دعوای مطالبه وجه، دعوای حقوقی است که از سوی طلبکار علیه بدهکار در یک دادگاه حقوقی مطرح گردیده و خواسته آن پرداخت مبلغی وجه می باشد. در صورتی که خوانده علی رغم صدور حکم محکومیت به پرداخت وجه، از تادیه آن خودداری نماید، خواهان می تواند با اجرای حکم از طریق اجرای احکام دادگاه، خوانده را مجبور به پرداخت وجه کرده و حبس وی را درخواست نماید. خواهان می تواند با مطالعه یک نمونه دادخواست مطالبه وجه یا دانلود آن، برای تکمیل صحیح دادخواست مطالبه وجه در دعوای خود اقدام نماید.

 

افراد ممکن است به دلایل مختلف در مقابل دیگران طلبکار شده و برای مطالبه وجه طلب خود به آنها مراجعه نمایند. مانند اینکه، شخصی خانه خود را به دیگری فروخته و خریدار اقدام به صدور یک فقره چک برای پرداخت قیمت خانه نماید، بنابراین فروشنده در صورت برگشت خوردن چک، حق مطالبه وجه چک را از خریدار خواهد داشت؛ یا اینکه شخص الف با اتومبیل خود با اتومبیل شخص ب تصادف کرده و به موجب قانون باید خسارت تعلق گرفته به اتومبیل شخص ب را بپردازد؛ بنابراین در این وضعیت، شخص ب حق مطالبه وجه خسارت وارد شده به اتومبیل خود را خواهد داشت.

در تمامی این موارد، در صورتی که بدهکار از پرداخت وجهی که باید به طلبکار بپردازد، خودداری نماید، طلبکار می تواند با مراجعه به دادگاه حقوقی و مطالبه وجه از طریق محاکم قضایی، بدهکار را ملزم به پرداخت وجه بدهی کرده و در صورت خودداری وی از اجرای حکم دادگاه، با کمک گرفتن از اجرای احکام دادگستری، وی را مجبور به پردخت وجه نماید. این دعوا که دعوای مطالبه وجه نامیده شده و نحوه تکمیل دادخواست آن، دارای احکام و قواعد خاص خود بوده که لازم است مورد توجه قرار گیرد.

به همین دلیل، در این مقاله به بررسی حقوقی دعوای مطالبه وجه پرداخته؛ ابتدا، دعوای مطالبه وجه را تعریف کرده،  سپس، یک نمونه دادخواست مطالبه وجه را آورده و فایل دادخواست مطالبه وجه را نیز برای دانلود قرار داده ایم.

دعوای مطالبه وجه

یک شخص ممکن است به دلایل مختلف در مقابل دیگری طلبکار شده و برای مطالبه مبلغی وجه نقد از وی محق گردد. مانند اینکه، شخصی خانه خود را به دیگری فروخته و خریدار اقدام به صدور یک فقره چک برای پرداخت قیمت خانه نماید، بنابراین فروشنده در صورت برگشت خوردن چک، حق مطالبه وجه چک را از خریدار خواهد داشت؛ یا اینکه شخص الف با اتومبیل خود با اتومبیل شخص ب تصادف کرده و به موجب قانون باید خسارت تعلق گرفته به اتومبیل شخص ب را بپردازد؛ بنابراین در این وضعیت، شخص ب حق مطالبه وجه خسارت وارد شده به اتومبیل خود را خواهد داشت.

در تمام مثال های بالا، در صورتی که بدهکار از پرداخت وجهی که باید به طلبکار بپردازد، خودداری نماید، طلبکار می تواند با تقدیم دادخواست و مراجعه به دادگاه حقوقی و مطالبه وجه از طریق محاکم قضایی، بدهکار را ملزم به پرداخت وجه بدهی کرده و در صورت خودداری وی از اجرای حکم دادگاه، با کمک گرفتن از اجرای احکام دادگستری، وی را مجبور به پردخت وجه نماید.

با توجه به این توضیحات در تعریف دعوای مطالبه وجه می توان گفت، دعوای مطالبه وجه دعوای حقوقی است که از سوی طلبکار علیه بدهکار در یک دادگاه حقوقی مطرح گردیده و خواسته آن پرداخت مبلغی وجه می باشد. در صورتی که خوانده علی رغم صدور حکم محکومیت به پرداخت وجه، از تادیه آن خودداری نماید، خواهان دعوای مطالبه وجه می تواند با اجرای حکم از طریق اجرای احکام دادگاه، خوانده را مجبور به پرداخت وجه کرده و در صورت استنکاف، حبس وی را تا تادیه وجه درخواست نماید.

در رابطه با دعوای مطالبه وجه، نکات زیر باید مورد توجه قرار گیرد:

مرجع رسیدگی به دعوای مطالبه وجه، با توجه به مبلغ وجه مطالبه شده تعیین می گردد؛ با این توضیح که ، چنانچه وجه مطالبه شده تا 20 میلیون تومان باشد، دعوا مطالبه وجه در صلاحیت شورای حل اختلاف بوده و چنانچه وجه مطالبه شده بیش از 20 میلیون تومان باشد، این دعوا باید در دادگاه حقوقی مطرح و رسیدگی گردد.

هزینه دادرسی دعوای مطالبه وجه، چنانچه در دادگاه حقوقی مطرح گردد، 3.5 درصد مبلغ خواسته بوده و در صورت طرح دعوا در شورای حل اختلاف، نصف هرینه دادرسی دادگاه حقوقی یعنی 1.75 درصد مبلغ خواسته می باشد.

از نظر صلاحیت محلی دادگاه، دعوی مطالبه وجه در دادگاه محل اقامتگاه خوانده طرح شده و مورد رسیدگی قرار می گیرد.

در دعوای مطالبه وجه، خواهان می تواند پیش از تقدیم دادخواست، همزمان با آن یا پس از تقدیم دادخواست و در جریان دعوا، درخواست تامین خواسته از اموال خوانده را به دادگاه تقدیم نماید.

در صورتی که وجه مطالبه شده، وجه رایج ایران باشد، خواهان می تواند خسارت تاخیر تادیه خود را بر اساس شاخص رسمی بانک مرکزی از دادگاه درخواست نماید.

در دعوی مطالبه وجه، در صورتی که خوانده علی رغم صدور حکم محکومیت به پرداخت وجه، از تادیه آن خودداری نماید، اگرچه، خواهان دعوای مطالبه وجه می تواند با اجرای حکم از طریق اجرای احکام دادگاه، خوانده را مجبور به پرداخت وجه کرده و در صورت استنکاف، حبس وی را تا تادیه وجه درخواست نماید؛ اما، در مقابل، خوانده نیز می تواند در صورت دارا بودن شرایط، با تقدیم دادخواست، اعسار خود را اثبات نموده و تقسیط وجه بدهی را از دادگاه درخواست نماید.

نمونه دادخواست مطالبه وجه

در بخش قبل به تعریف دعوای مطالبه وجه پرداخته و مهم ترین نکات این دعوا را توضیح دادیم. اکنون در این بخش، یک نمونه دادخواست مطالبه وجه را برای شما آورده ایم . در پایان نیز فایل دادخواست مطالبه وجه را برای دانلود قرار داده ایم تا در نحوه تکمیل دادخواست خود از آن استفاده نمایید . یادآور می شود که در مقاله نمونه دادخواست مطالبه وجه چک می توانید برای دریافت این نمونه از دادخواست مطالبه وجه اقدام نمایید.

ریاست محترم ........

با سلام 

احتراما به استحضار می رساند ، اینجانب به موجب سند عادی مورخ ......... مبلغ .......... ریال از خوانده محترم طلبکار می باشم که با وجود مراجعات مکرر تا کنون از پرداخت طلب اینجانب خودداری نموده است. لذا با تقدیم این دادخواست مستندا به مواد 1284، 1289 و 1301 قانون مدنی و مواد 198 و 519 قانون آیین دادرسی مدنی، درخواست رسیدگی و صدور حکم به محکومیت خوانده به پرداخت مبلغ ......... ریال با احتساب کلیه خسارات قانونی را استدعا دارم.

 

برای دانلود نمونه دادخواست مطالبه وجه ، بر روی دکمه دانلود فایل کلیک نمایید:

نمونه دادخواست مطالبه وجه
  • نویسنده: دینا
  • حجم:260 KB
  • منبع:سایت حقوقی دینا

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نمونه دادخواست مطالبه وجه در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نمونه دادخواست مطالبه وجه پاسخ دهند .