دینا / کیفری / سایر موضوعات کیفری / مجازات توهین در فضای مجازی

مجازات توهین در فضای مجازی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله به بررسی توهین در فضای مجازی و مجازات آن می پردازیم .

 

توهین در لغت به معنای حقیر و سبک شمردن ، خوار کردن است . با گسترش ارتباطات و تکنولوژی ، نوع و وسیله ارتکاب جرم تغییر پیدا کرده است . یکی از جرایمی که همواره در تمام کشورها وجود داشته است ، جرم توهین می باشد . توهین به حیثیت و آبرو اشخاص لطمه وارد می کند . در کشور ما نیز قانونگذار توهین را جرم شناخته و برای آن در قانون مجازات اسلامی مجازات تعیین کرده است . در این مقاله به بررسی جرم توهین در فضای مجازی و مجازات جرم توهین در فضای مجازی می پردازیم . 

جرم توهین در رایانه

به موجب قانون توهین جرم شناخته شده است و قانونگذار برای آن مجازات تعیین کرده است اما برای جرم توهین در فضای مجازی و رایانه ای از جمله اینستاگرام به صراحت ماده ای در قوانین وجود ندارد ولی با این وجود توهین به دلیل آن که به حیثیت و آبروی افراد لطمه وارد می کند جرم بوده چه آن که در فضای مجازی باشد و چه در غیر این صورت به هر حال قابل پیگیری از طریق مراجع قضایی می باشد . 

مجازات جرم توهین در فضای مجازی

مجازات جرم توهین را می توان بر طبق ماده 16 قانون جرایم رایانه ای دانست که عبارت است از : ( هر کس به وسیله سیستم های رایانه ای یا مخابراتی ، فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند ، به نحوی که عرفا موجب هتک حیثیت او شود ، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات خواهد شد . ) 
و همچنین طبق ماده 608 و 609 قانون مجازات اسلامی حسب مورد مجازات می گردند . 
نکته قابل ذکر این است که بزه دیده می تواند به دادگاه عمومی و انقلاب در امور کیفری مراجعه نماید و بزه دیده در هر مکانی که از توهین رایانه ای اطلاع یابد می تواند به دادگاه صالح همان حوزه مراجعه نماید . 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص توهین در فضای مجازی و مجازات آن در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون توهین در فضای مجازی و مجازات آن پاسخ دهند .