دینا / حقوقی / سایر موضوعات حقوقی / آثار قرابت نسبی

آثار قرابت نسبی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله به بررسی قرابت نسبی ، طبقات قرابت نسبی و آثار قرابت نسبی خواهیم پرداخت .

 

بر اساس قانون مدنی ، قرابت نسبی ، قرابت سببی و قرابت رضاعی از جمله مهم ترین انواع قرابت یا خویشاوندی است . قرابت نسبی نوعی از خویشاوندی است که از طریق ولادت و وابستگی خونی میان افراد شکل می گیرد ؛ مانند رابطه پدر و فرزند و رابطه خواهر و برادر . بر اساس قانون مدنی ، این نوع از خویشاوندی واجد آثار حقوقی مهمی میان افراد است . به همین مناسبت ، در این مقاله قصد داریم به بررسی آثار قرابت نسبی بر اساس قانون مدنی بپردازیم . بنابراین به بررسی قرابت نسبی ، طبقات قرابت نسبی و آثار قرابت نسبی خواهیم پرداخت .

قرابت نسبی چیست

در قانون مدنی ، قرابت نسبی به عنوان یکی از مهم ترین انواع قرابت شناسایی شده است . قرابت نسبی نوعی از خویشاوندی است که بر اساس رابطه خونی میان افراد شکل می گیرد که براساس آن ، رابطه میان دو نفر که یکی از نسل دیگری باشد یا هر دوی آنها از نسل شخص ثالثی باشند ، قرابت نسبی نامیده می شود . مانند قرابت فرزند با والدین و خواهر و برادران نسبت به هم . برای آشنایی بیشتر با قرابت نسبی ، قرابت سببی و قرابت رضاعی کلیک کنید .

طبقات قرابت نسبی

بر اساس قانون مدنی ، قرابت نسبی را می توان به سه طبقه یا درجه تقسیم بندی کرد که بر اساس آن ، طبقات قرابت نسبی عبارتند از :

طبقه اول شامل پدر و مادر ، اولاد و اولاد اولاد ؛

طبقه دوم شامل اجداد و برادر و خواهر و اولاد آنان ؛

طبقه سوم شامل عمه ها و عمو ها و خاله ها و دایی ها و اولاد آنها . برای آشنایی با طبقات قرابت نسبی کلیک کنید .

آثار قرابت نسبی

همانگونه که اشاره شد ، یکی از مهم ترین انواع خویشاوندی ، قرابت نسبی است که واجد آثار مهم حقوقی در روابط میان افراد است . در قانون مدنی ، آثار قرابت نسبی مورد بررسی قرار گرفته است . از جمله مهم ترین آثار قرابت نسبی عبارت است از ولایت قهری پدر بر فرزند ، حضانت فرزندان توسط والدین و پرداخت نفقه به اقارب . علاوه بر این ، حرمت نکاح یکی دیگر از آثار مهم قرابت نسبی است . رابطه توارث یا ارث بردن نیز در قرابت نسبی حایز اهمیت است . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد آثار قرابت سببی کلیک کنید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد آثار قرابت نسبی چیست به کانال تلگرام موضوعات حقوقی مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون  آثار قرابت نسبی پاسخ دهند .