دینا / آشنایی با مراجع دادگستری / آشنایی با مراجع قضایی / وظایف دادگاه و دادسرای ویژه روحانیت

وظایف دادگاه و دادسرای ویژه روحانیت

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب


در این مقاله به بررسی وظایف دادگاه و دادسرای ویژه روحانیت می پردازیم . 

 

روحانی کسی است که ملبس به لباس روحانیت باشد یا در حوزه مشغول به تحصیل باشد یا اگر به کار دیگری مشغول است عرفا روحانی محسوب شود . کسی که لباس محترم روحانیت را به تن دارد یا اینکه به عنوان روحانی در جامعه شناخته می شود موظف به رعایت اصولی است که در خور این موقعیت است . البته همیشه کسانی هستند که با سوء استفاده از این لباس در صدد دستیابی به اهداف شوم خود هستند . به همین دلیل در سال 59 برای اولین بار دادگاهی برای رسیدگی به جرائم روحانیون تشکیل شد . از این رو ما در این مقاله به بررسی صلاحیت دادگاه ویژه روحانیت ، وظایف دادگاه ویژه روحانیت و آدرس و نشانی دادسرای ویژه روحانیت می پردازیم . 

صلاحیت دادگاه ویژه روحانیت

صلاحیت دادگاه یعنی اینکه این مرجع رسیدگی ، قانونا اجازه رسیدگی به آن موضوع را دارد . در ماده 13 آیین نامه دادسراها و دادگاه های ویژه روحانیت ، صلاحیت دادگاه ویژه روحانیت مشخص شده است . موارد صلاحیت دادگاه و دادسرای ویژه روحانیت از قرار زیر است : 
 
1- کلیه جرائم عمومی روحانیون 
 
2- کلیه اعمال خلاف شان روحانیون 
 
3- کلیه اختلافات محلی مخل به امنیت عمومی در صورتی که طرف اختلاف روحانی باشد . 
 
4- کلیه اموری که از سوب مقام معظم رهبری برای رسیدگی به دادگاه ویژه روحانیت ماموریت داده می شود .

وظایف دادگاه ویژه روحانیت

دادگاه ویژه روحانیت یا دادسرای ویژه روحانیت طبق قانون یک سری وظایف بر عهده دارد . وظایف دادگاه ویژه روحانیت از قرار انجام اقدامات لازم جهت پیشگیری از وقوع تحلفات و جرائم در محدوده مسائل قضایی ، ارشاد در امور خلاف شان ، رسیدگی به جرائم روحانیون و پرونده هایی که به نحو موثری با اهداف این دادسرا مرتبط است . 

برای مطالعه درباره انواع دادسراهای تخصصی کلیک کنید . 


برای مطالعه درباره دادسرای ویژه جرائم پزشکی کلیک کنید . 

آدرس دادگاه و دادسرای ویژه روحانیت

دادسرای ویژه روحانیت در شهر های تهران ، قم ، مشهد ، اصفهان ، شیراز ، تبریز ، ساری ، اهواز ، کرمان و همدان تشکیل شده است . آدرس دادسرای ویژه روحانیت در تهران به نشانی خیابان ولیعصر ، سه راه زعفرانیه ، خیابان مقدس اردبیلی ، جنب فرمانداری شمیرانات است . 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد وظایف دادگاه و دادسرای ویژه روحانیت  به کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون وظایف دادگاه و دادسرای ویژه روحانیت  پاسخ دهند .