دینا / حقوقی / سایر موضوعات حقوقی / گم شدن کارت ملی و شناسنامه و نحوه پیگیری آن

گم شدن کارت ملی و شناسنامه

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

 نحوه پیگیری مدارک هویتی مفقود شده، با مراجعه به سایت سازمان ثبت احوال کشور و سایت پست یافته بوده و از جمله اقدامات پس از گم شدن کارت ملی و شناسنامه، می توان به اعلام مفقودی این مدارک از طریق ثبت احوال و دفاتر پیشخوان و سپس درخواست صدور المثنی آن ها از طریق همین مراجع، اشاره کرد. 

 

هر فردی که تابعیت کشوری را دارد، دارای هویتی منحصر به فرد بوده و این هویت از طریق مدارکی همچون کارت ملی و شناسنامه، مورد شناسایی قرار می گیرد؛ به نحوی که دریافت خدمات بخش دولتی و خصوصی در بسیاری از موارد، منوط به ارائه این مدارک بوده و بدون ارائه آن ها فرد از دریافت خدمات، محروم می گردد.

اما ممکن است شرایطی پیش آید که این مدارک هویتی، گم شوند و همین امر ایجاب می نماید تا فردی که شناسنامه و کارت ملی وی مفقود گردیده، با اقدامات قانونی و اداری بعد از گم شدن کارت ملی و شناسنامه، همچنین نحوه پیگیری مدارک هویتی مفقود شده آشنا باشد.

لذا در مقاله حاضر، سایت مخصوص اعلام گم شدن مدارک هویتی و نحوه پیگیری کارت ملی و شناسنامه مفقود شده از طریق پست، بررسی و چگونگی اعلام مفقودی موارد مذکور، توضیح داده شده است. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانند، ادامه مقاله را دنبال کنند.

سایت گم شدن کارت ملی و شناسنامه

در پاسخ به این پرسش که آدرس سایت گم شدن کارت ملی و شناسنامه چیست؟ باید گفت، تا زمان نگارش این مقاله (تیر ماه 1402)، هیچ گونه سایت و سامانه ای از سوی سازمان ثبت احوال کشور و دیگر نهادهای ذی صلاح، برای اعلام و درج مفقودی شناسنامه و کارت ملی اعلام نگردیده است.

 بنابراین، افرادی که کارت ملی و شناسنامه خود را گم کرده اند باید به ثبت احوال و شعب اصلی دفاتر پیشخوان دولت، مراجعه و اقدام به اعلام مفقودی کارت ملی و شناسنامه خود، همچنین درخواست صدور المثنی این اسناد و مدارک نمایند.

البته در نظر داشتن این نکته، مهم و ضروری به نظر می رسد که برخی سایت ها نظیر پست یافته postyafteh.post.ir و سایت ثبت احوال sabteahval.ir، این امکان را برای افراد فراهم آورده تا اقدام به جستجوی مدارک مفقود شده، اعم از کارت ملی و شناسنامه از طریق آن ها نمایند که مراحل این امر در دو تیتر بعدی مقاله، ارائه خواهد شد.

پیگیری کارت ملی و شناسنامه مفقود شده از طریق پست

همانطور که ذکر شد، پیگیری کارت ملی و شناسنامه مفقود شده از طریق پست و سایت پست یافته که از زیر مجموعه های آن است، یکی از روش هایی بوده که افراد می توانند با کمک آن، اقدام به پیگیری مدارک گم شده خود نمایند. لذا در این تیتر از مقاله، نحوه پیگیری کارت ملی و شناسنامه گم شده از طریق سایت پست یافته اداره پست، بررسی می گردد.

نحوه پیگیری مفقودی مدارک، اعم از کارت ملی و شناسنامه گم شده از طریق سامانه پست یافته شرکت ملی پست، با جستجوی آدرس سایت postyafteh.post.ir و کلیک بر روی گزینه جستجو با کد ملی و جستجو با مشخصات فردی می باشد که در راهنمای تصویری زیر، ابتدا گزینه جستجو با کد ملی انتخاب شده و فرد باید کد ملی خود را در کادر مربوطه درج، از منوی کشویی، گزینه انواع کارت شناسایی را انتخاب و بر روی گزینه جستجو، کلیک کند.

 

گم شدن کارت ملی و شناسنامه

 

در صورتی که فرد به منظور پیگیری کارت ملی و شناسنامه مفقود شده از طریق سامانه پست یافته شرکت ملی پست، گزینه جستجو با مشخصات فردی را انتخاب کند، باید نام و نام خانوادگی و نام پدر خود را وارد و سپس از منوی کشویی، نوع مدرک گم شده را انواع کارت شناسایی تعیین نموده و بر روی دکمه جستجو کلیک کند.

 

گم شدن شناسنامه و کارت ملی

 

با توجه به اینکه علاوه بر کارت ملی و شناسنامه، پاسپورت نیز نوعی مدرک هویتی محسوب می گردد و امکان مفقودی آن وجود دارد، مطالعه مقاله ای که با عنوان مفقودی پاسپورت در قسمت بیشتر بخوانید آمده، به علاقمندان کسب اطلاعات در خصوص اقدامات لازم بعد از مفقودی این مدرک و نحوه پیگیری پاسپورت مفقود شده، توصیه می گردد.

پیگیری کارت ملی و شناسنامه مفقود شده از طریق ثبت احوال

برای پیگیری کارت ملی و شناسنامه مفقود شده از طریق ثبت احوال، فرد باید آدرس سایت سازمان ثبت احوال کشور sabteahval.ir را در مرورگر دستگاه خود جست و جو کرده تا مطابق تصویر زیر، وارد صفحه اصلی آن شود و از قسمت میز خدمت الکترونیک، بر روی گزینه مدارک پیدا شده کلیک نماید.

 

نحوه پیگیری کارت ملی مفقود شده

 

در این گام، فرد باید شماره ملی و اعداد تصویری امنیتی را وارد کرده و اقدام به جستجو و پیگیری کارت ملی و شناسنامه مفقود شده خود از میان مدارکی که در اختیار سازمان ثبت احوال قرار گرفته اند، نماید.

 

نحوه پیگیری شناسنامه مفقود شده

 

همانطور که ذکر شد، مشاهده مدارک پیدا شده در سازمان ثبت احوال کشور، از جمله روش هایی است که افراد می توانند برای پیگیری کارت ملی و شناسنامه مفقود شده خود، استفاده کنند که برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره، مطالعه مقاله زیر توصیه می گردد.

 

اعلام مفقودی کارت ملی و شناسنامه

پس از گم شدن کارت ملی و شناسنامه، لازم است تا فردی که مدارک هویتی خود را گم کرده، اقدام به اعلام مفقودی کارت ملی و شناسنامه خود نموده و تقاضای صدور المثنی آن ها را داشته باشد. لذا در این تیتر از مقاله حقوقی دینا، نحوه اعلام مفقودی کارت ملی و شناسنامه، مورد بررسی قرار می گیرد.

 اقدامات پس از گم شدن کارت ملی شناسنامه و نحوه پیگیری مفقود شدن آن ها، به این ترتیب بوده که فرد باید به دفاتر ثبت احوال و یا شعب اصلی دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و مفقود شدن شناسنامه و کارت ملی خود را اعلام نماید.

سپس، برای جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی، پیشنهاد می گردد تا فرد برای درج آگهی مفقودی در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار اقدام کرده و تاریخ صدور آگهی، همچنین یک نسخه از آن را نزد خود نگاه دارد تا در صورت نیاز، به محکمه یا مراجع صالح ارائه دهد.

از دیگر اقدامات مهمی که در صورت گم شدن شناسنامه و کارت ملی لازم به انجام است، می توان به ثبت نام کارت ملی هوشمند و شناسنامه المثنی در یکی از دفاتر پیشخوان دولت اشاره کرد که برای این امر، متقاضی باید مدارک لازم را ارائه داده و هزینه های مورد نیاز را بپردازد.

از آنجا که پیگیری صدور شناسنامه به ویژه پس از مفقود ی و درخواست صدور المثنی آن، قواعد و مراحل مخصوص به خود را دارد، مطالعه مقاله ای که در قسمت در ادامه بخوانید با همین عنوان آمده به علاقمندان کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، توصیه می شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سایت و اقدامات بعد از گم شدن کارت ملی و شناسنامه در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون سایت و اقدامات بعد از گم شدن کارت ملی و شناسنامه پاسخ دهند .