دینا / آشنایی با مراجع دادگستری / انواع اوراق قضایی / دادخواست فرجام خواهی چیست

دادخواست فرجام خواهی چیست

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

دادخواست فرجام خواهی، یکی از اوراق قضایی است که فرد به موجب آن، اعتراض خود به آرای قطعی صادره را اعلام می دارد و کپی مصدق رای مورد فرجام، از جمله پیوست های لازم این دادخواست هستند. نحوه تنظیم این دادخواست، با درج مواردی نظیر تاریخ ابلاغ رای و شماره رای مورد فرجام در قسمت شرح دادخواست می باشد.

 

 

یکی از روش هایی که می توان به حکم قطعی صادر شده از دادگاه ها اعتراض کرد، فرجام خواهی است. در این مرحله، دیوان عالی کشور، حکم صادر شده را به شیوه شکلی مورد بررسی قرار می دهد تا در صورتی که با شرع یا قانون مغایرتی داشت، آن را مجددا به دادگاه صلاحیت دار بفرستد.

بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی، تقاضای فرجام خواهی، بر اساس ارائه دادخواست فرجام خواهی به دادگاه صادر کننده رای به عمل می آید. در این دادخواست، قواعد شکلی ویژه ای، باید مورد رعایت قرار گیرند؛ در غیر این صورت، دادخواست فرجام خواهی رد می شود.

از این رو، در مقاله حاضر، قصد داریم بگوییم که فرجام خواهی و دادخواست فرجام خواهی چیست، پیوست های لازم آن، چه بوده و نحوه نوشتن و تنظیم آن، چگونه است؛ سپس، یک نمونه دادخواست فرجام خواهی و فایل دانلود آن را ارائه کنیم.

فرجام خواهی چیست

قبل از توضیح در این خصوص که دادخواست فرجام خواهی چیست، در این بخش از مقاله، قصد داریم بگوییم که فرجام خواهی، از منظر حقوقی، یعنی چه و چه زمانی، مورد استفاده قرار می گیرد که برای این امر، باید، قانون آیین دادرسی مدنی را مد نظر قرار داد.

بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی، از جمله روش های اعتراض به برخی احکام و قرارهای قطعی شده، فرجام خواهی می باشد و در صورتی که رای صادره، مشمول جهات فرجام خواهی بوده و شرایط فرجام خواهی را نیز داشته باشد، نقض شده و مجددا، مورد رسیدگی ماهوی قرار می گیرد. 

طبق قانون آیین دادرسی مدنی، فرجام خواهی در امور حقوقی، به موجب ثبت و ارسال دادخواست فرجام خواهی به دادگاه صادر کننده رای، به عمل می آید و تقاضای فرجام خواهی، موجب می شود که دادگاه صادر کنند رای، پرونده را برای بررسی شکلی، به دیوان عالی کشور ارسال دارد تا در صورتی که حکم مغایر با شرع یا قانون تشخیص داده شود، پرونده، توسط دیوان، برای صدور حکم مجدد، به دادگاه صالح، ارسال گردد.

از جمله احکام و قرارهایی که قابلیت فرجام خواهی دارند، آرای صادره از دادگاه بدوی، در خصوص اصل نکاح، طلاق یا نسب است که به دلیل عدم تجدیدنظر از رای، قطعیت یافته اند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص فرجام خواهی، مطالعه مقاله زیر، توصیه می شود.

دادخواست فرجام خواهی یعنی چه

در تیتر قبلی مقاله، گفتیم که فرجام خواهی چیست و توضیح دادیم که برای انجام آن، نیاز به ثبت دادخواست است. لذا در این بخش، قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم که دادخواست فرجام خواهی یعنی چه؟ برای بررسی و پاسخ این پرسش، باید به قانون آیین دادرسی مدنی، مراجعه کرد.

بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی، دادخواست، یکی از اوراق قضایی است که فرد خواهان رسیدگی حقوقی از دادگاه، باید، نسبت به ثبت و ارسال آن، از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، اقدام کند تا به درخواست و خواسته وی، رسیدگی شده و حکم مقتضی، صادر شود.

دادخواست فرجام خواهی نیز، برگه ای از اوراق قضایی است که فرجام خواه، با کمک ثبت و ارسال آن از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، به دادگاه صادر کننده رای (در فرجام خواهی حقوقی)، اعتراض خود به آرای قطعی صادره از دادگاه تجدید نظر یا بدوی قابل فرجام را اعلام می دارد و از دیوان عالی کشور، تقاضای رسیدگی مجدد و صدور رای شایسته را خواستار می شود.

پیوست های دادخواست فرجام خواهی

پیوست های دادخواست فرجام خواهی چیست؟ این پرسش اغلب افرادی است که قصد ثبت دادخواست فرجام خواهی را دارند. لذا در این بخش، قصد داریم در خصوص پیوست های لازم، هنگام ثبت این دادخواست، صحبت کنیم که مستفاد از ماده 381 قانون آیین دادرسی مدنی، عبارتند از:

فرد باید، کپی مصدق یا رونوشت آن قرار یا آن حکمی که قصد دارد، نسبت به آن، فرجام خواهی کند را به عنوان یکی از پیوست های لازم، ضمیمه دادخواست خود نماید.

لایحه اعتراضات مربوط به فرجام خواهی، از دیگر پیوست های لازم دادخواست فرجام خواهی، هنگام ثبت آن است.

در صورتی که وکیل یا نماینده قانونی، اقدام به ثبت دادخواست فرجام خواهی می نماید، باید، مدارکی از قرار وکالت نامه یا هر مدرکی که اثبات کننده سمت نماینده است، به دادخواست فرجامی، پیوست، گردد. عدم پیوست موارد مذکور، سبب به جریان نیفتادن این دادخواست، خواهد شد. به علاوه، سایر اسناد و مدارک مثبت ادعای فرد نیز باید ضمیمه گردد.

 

نحوه نوشتن و تنظیم دادخواست فرجام خواهی

پس از توضیح در این خصوص که دادخواست فرجام خواهی چیست و پیوست های لازم آن، از منظر قانون آیین دادرسی مدنی کدامند، در این بخش از مقاله، قصد داریم در خصوص نحوه نوشتن و تنظیم دادخواست فرجام خواهی، صحبت کنیم و بگوییم که فرجام خواه، باید چه مواردی را در هنگام تنظیم دادخواست، مد نظر قرار دهد. نحوه نوشتن و تنظیم دادخواست فرجام خواهی، مستفاد از ماده 380 قانون آیین دادرسی مدنی، به شرح زیر است:

فرد فرجام خواه باید، در ابتدا، مشخصات، اعم از نام و نام خانوادگی، کد ملی و اقامتگاه و شغل خود و فرجام خوانده را در ستون مربوط به اطلاعات فرجام خواه و فرجام خوانده، درج نماید. در صورتی که وکیل یا نماینده قانونی، اقدام به این امر می کند، باید، مشخصات او نیز درج شود.

سپس، در ستون موضوع خواسته، عبارت فرجام خواهی از دادنامه شماره (شماره رای مورد فرجام خواهی )، صادره از دادگاه ( نام دادگاه صادر کننده رای مورد فرجام) را بنویسد.

در بخش دلایل و منضمات، باید، ادله مثبت وجود جهات فرجام خواهی را درج کند.

در ستون شرح، باید، تاریخ ابلاغ رای مورد فرجام، شماره دادنامه مورد فرجام و دادگاه صادر کننده آن، همچنین، جهات و دلایل فرجام خواهی را بنویسد و از مرجع صالح، تقاضای رسیدگی و صدور حکم مقتضی و شایسته را بنماید.

 

نمونه فرم دادخواست فرجام خواهی جدید

یکی از سوالات افرادی که قصد ثبت دادخواست فرجام خواهی را دارند، مبنی بر این است که نمونه فرم دادخواست فرجام خواهی جدید، شامل چه اجزایی است و به چه شکل است، از این رو، در مقاله حاضر، قصد داریم تصویر یک نمونه فرم دادخواست فرجام خواهی جدید که دفاتر خدمات قضایی، فرجام خواهی فرد را در آن، ثبت و به دادگاه صادر کننده رای ارسال می کنند را ارائه کنیم.

 

دادخواست فرجام خواهی حقوقی

 

فرجام خواه، در قانون آیین دادرسی، کسی است که با استناد به جهات فرجام خواهی، قصد ثبت دادخواست آن را دارد که علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این موضوع، می توانند، نسبت به مطالعه مقاله زیر، اقدام کنند.

 

دانلود نمونه دادخواست فرجام خواهی

با توجه به اینکه تنظیم دادخواست فرجام خواهی، قواعد بخصوصی دارد، در این تیتر از مقاله، قصد داریم متن و فایل دانلود نمونه دادخواست فرجام خواهی را ارائه کرده تا متقاضیان ثبت دادخواست فرجام خواهی، در صورت لزوم، از آن، استفاده نمایند.

 نمونه دادخواست فرجام خواهی

فرجام خواه: نام- نام خانوادگی- کد ملی- شغل و محل اقامت

فرجام خوانده: نام- نام خانوادگی- کد ملی- شغل و محل اقامت

موضوع خواسته: فرجام خواهی از رای شماره............، صادره از دادگاه ............، ابلاغی در تاریخ ...........،به علت عدم صلاحیت محلی دادگاه صادر کننده رای مورد فرجام

دلایل و منضمات: کپی مصدق رای مورد فرجام 

شرح خواسته

ریاست محترم ....

احتراما، اینجانب.............، فرزند.................، به کد ملی..................، ساکن در............... و مشغول به شغل...................، فرجام خواهی خود از رای شماره..................، صادره از دادگاه.....................، ابلاغی در تاریخ ..... را به علت عدم صلاحیت محلی دادگاه صادر کننده رای، به شرح زیر، خدمت آن مقام محترم، عرض می دارم و از آن مقام محترم، تقاضای رسیدگی دارم. 

عالیجناب، با توجه به اینکه موضوع دعوا، اثبات نسب بوده و دادگاه صالح از حیث محلی، دادگاه محل اقامت خوانده می باشد، لکن، دادگاه محل اقامت خواهان، با وجود ایراد اینجانب بر عدم صلاحیت محلی دادگاه، اقدام به رسیدگی و صدور حکم نموده اند.

 

علاقمندان به دانلود نمونه دادخواست فرجام خواهی، می توانند از طریق لینک زیر، اقدام نمایند.

 

فایل دانلود نمونه دادخواست فرجام خواهی
نویسنده: دینا
حجم: 492KB
منبع: دینا

 

با توجه به اینکه دادخواست فرجام خواهی، باید به مرجع بخصوصی ارائه شود، جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این مرجع، مطالعه مقاله ای که در زیر، در قسمت در ادامه بخوانید مقاله آمده، توصیه می گردد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه تنظیم دادخواست فرجام خواهی در کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه تنظیم دادخواست فرجام خواهی پاسخ دهند.