دینا / کیفری / سایر موضوعات کیفری / مدت آزادی مشروط و اختیارات دادگاه

مدت آزادی مشروط و اختیارات دادگاه

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله به بررسی مدت آزادی مشروط و اختیارات دادگاه می پردازیم . 

 

طبق قانون مجازات اسلامی ، آزادی مشروط ، آزادی با قید و شرط است که زمانی که حکم بر محکوم فردی داده می شود و مجازات حبس تعزیری برای او تعیین می گردد ، بعد از گذشت مدتی از اجرای مجازات محکوم  به پیشنهاد دادستان یا قاضی اجرای احکام در صورتی که محکوم دارای شرایطی که در قانون بیان شده از جمله حس اخلاق و رفتار ، عدم استفاده از آزادی مشروط توسط محکوم و غیره را داشته باشد ، حکم به آزادی مشروط ، فرد محکوم صادر می شود . در این مقاله به بررسی مدت آزادی مشروط و اختیارات داداگاه در طول مدت آزادی مشروط می پردازیم .

 

مدت آزادی مشروط

محکومان به حبس بیش از ده سال پس از تحمل نصف و در سایر موارد پس از تحمل یک سوم مدت مجازات با دارا بودن سایر شرایط و با تشخیص قاضی شامل آزادی مشروط می شوند .
در واقع مدت آزادی مشروط شامل بقیه مدت مجازات می شود یعنی فرد محکوم باید مدت مشخصی را در حبس بوده باشد . 
نکته قابل ذکر این است که قاضی دادگاه می تواند مدت را تغییر دهد ولی با این وجود مدت آزادی مشروط نمی تواند کمتر از یکسال و بیشتر از 5 سال باشد .  

 

اختیارات داداگاه در طول مدت آزادی مشروط

دادگاه مي تواند با توجه به اوضاع و احوال وقوع جرم و خصوصيات رواني و شخصيت محکوم ، او را در مدت آزادي مشروط ، به اجراي دستورهاي مندرج در قرار تعويق صدور حكم ، ملزم كند . دادگاه ، دستورهاي مذكور و آثار عدم تبعيت از آنها و نيز آثار ارتكاب جرم جديد را در حكم خود قيد و به محكوم تفهيم مي كند .
هرگاه محکوم در مدت آزادي مشروط بدون عذر موجه از دستورهاي دادگاه تبعيت نكند براي بار اول يك تا دو سال به مدت آزادي مشروط وي افزوده مي شود . در صورت تكرار يا ارتكاب يكي از جرائم عمدي موجب حد ، قصاص ، ديه يا تعزير تا درجه هفت ، علاوه بر مجازات جرم جديد ، مدت باقيمانده محكوميت نيز به اجراء در مي آيد ، در غير اين صورت آزادي او قطعي مي شود . 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مدت آزادی مشروط و اختیارات دادگاه ، به کانال تلگرام حقوق کیفری مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مدت آزادی مشروط و اختیارات دادگاه پاسخ دهند .