دینا / تجاری / ورشکستگی / ورشکستگی به تقلب

ورشکستگی به تقلب

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 9099075303 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 180000 ریال ) در ارتباط باشید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و .... هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به دینا می باشد ©

تماس از کل کشور : ۳ ۰ ۳ ۵ ۷ ۰ ۹ ۹ ۰ ۹
همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸ صبح   الی ۱  شب

در این مقاله به بررسی ورشکستگی به تقلب و مجازات آن می پردازیم .

 

در مقاله انواع ورشکستگی گفتیم که ورشکستگی به سه دسته تقسیم می شود : ورشکستگی عادی ، ورشکستگی به تقصیر و ورشکستگی به تقلب . هر سه نوع این ورشکستگی ها زمانی رخ می دهند که تاجر از عهده دیون خود برنیاید و به اصطلاح هزینه تاجر از درآمد او بیشتر باشد .

اما اینکه چه چیزی باعث شده است تا درآمد تاجر از هزینه های او کمتر شود ، انواع ورشکستگی را به وجود آورده است . گاهی تاجر در بوجود آمدن این شرایط عمدی ندارد اما گاهی اوقات تجار با توسل به فریب و نیرنگ و با داشتن سوء نیت وانمود به ورشکستگی می کنند . به این دسته از تجار ورشکسته ، ورشکسته به تقلب می گویند .  ما در این مقاله به بررسی تعریف ورشکستگی به تقلب و مجازات ورشکستگی به تقلب می پردازیم . 

تعریف ورشکستگی به تقلب

ورشکستگی به تقلب یعنی اینکه تاجر با مخفی کردن اموالش و اقدامات متقلبانه  خود را ورشکسته کند . در قانون تجارت ورشکستگی به تقلب اینگونه تعریف شده است :
" هر تاجر ورشکسته که دفاتر خود را منقود نمونه یا قسمتی از دارائی خود را مخفی کرده و یا به طریق مواضعه و معاملات صوری از میان برده و هم چنین هر تاجر ورشکسته که خود را به وسیبه اسناد یا به وسیله صورت دارائی و قروض به طور تقلب به میزانی که در حقیقت مدیون نمی باشد مدیون قلمداد نموده است ، ورشکسته به تقلب اعلام و مطابق قانون جزا مجازات می شود " .
به این ترتیب می توان گفت که در صورت وجود یکی از شرایط زیر می توان تاجر ورشکسته را ورشکسته به تقلب معرفی کرد :
 
1- تاجر دفاتر تجاری خود را مفقود کرده باشد
 
2- تاجر قسمتی از دارایی خود را مخفی کرده باشد 
 
3- تاجر از طریق مواضعه و معاملات صوری اموال خود یا شرکت را از بین ببرد . 
 
4- تاجر ورشکسته خود را به وسیله اسناد یا به وسیله صورت دارایی و قروض به طور تقلب به میرانی که در حقیقت مدیون نبوده است ، مدیون قلمداد کرده باشد . 
 
در صورتی که تاجر هر کدام از اعمال فوق را انجام دهد ، ورشکسته به تقلب است و باید با توجه به مقررات قانونی مجازات شود .

برای مطالعه دادگاه صالح برای شکایت از ورشکستگی به تقلب کلیک کنید . 

مجازات ورشکستگی به تقلب

در ماده 670 قانون مجازات اسلامی ، مجازات ورشکستگی به تقلب مشخص شده است . طبق این ماده " کسانی که به عنوان ورشکستگی به تقلب محکوم می شوند به مجازات حبس از یک تا پنج سال محکوم خواهند شد " . بنابراین مجازات ورشکستگی به تقلب یک تا پنج سال حبس تعزیری خواهد بود . در صورتی که مجازات ورشکستگی به تقلب بیشتر از دو سال باشد ، مجرم برای مدت معینی به از برخی از حقوق اجتماعی محروم خواهد شد . 
برای مطالعه محرومیت از حقوق اجتماعی کلیک کنید  .

​برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ورشکستگی به تقلب و مجازات آن در کانال تلگرام موضوعات حقوقی مراجعه شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون ورشکستگی به تقلب و مجازات آن پاسخ دهند .